EK is boost op verkopen - PromZ.be

EK is boost op verkopen

Het Europees kampioenschap voetbal mét deelname van het nationale elftal is een boost op de verkopen in de periode voorafgaand en tijdens het evenement. Vooral de verkopen van televisies en bier gaan flink de hoogte in, zo noteerde marktonderzoeksbureau GfK.

In Nederland is er sprake van een daling van de omzet van supermarkten in de toernooiperiode. “Onze collega’s in Nederland berekenden wat de Nederlandse supermarkten mislopen nu het Nederlandse elftal niet deelneemt aan het EK,” aldus GfK-België. “Het missen van het EK in Frankrijk betekent alleen al voor de supermarkten een inkomstenderving van ruim 50 miljoen euro.” Het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië (met deelname van ‘Oranje’) leverde de Nederlandse supermarkten 54 miljoen euro extra omzet op, weet GfK. “In juni van dit jaar noteerden de supermarkten daarentegen zónder groot toernooi een omzetdaling van 2,4 procent.”

GfK zal deze weken kort op de bal spelen. Wim Mathues, Senior Business Expert – Media & Entertainment: “Onze duivels zijn wel van de partij in Frankrijk. Wij duiken daarom onze data in en analyseren de impact van de aanwezigheid van ons nationaal elftal op het EK. Wat kunnen onze retailers wachten in de komende EK-periode? We keken al even terug op de afgelopen WK- periode en analyseerden de verkoopcijfers van een aantal weken in de aanloop naar het WK ‘14 en de weken van het WK zelf en vergeleken deze met dezelfde periode in 2013 om zo een duidelijk beeld te kunnen schetsen van het effect van de voetbalgekte op de verkoop van deze producten. Deze studie zullen we ook uitvoeren voor de komende EK-periode. Op deze manier kunnen we kijken wat onze retailers gewonnen hebben dankzij dit toernooi.”

Eerdere onderzoeken van GfK in Nederland leverden interessante gegevens op. In 2010 met het WK in Zuid-Afrika bleek dat 47% van de Nederlandse huishoudens WK-gadgets spaarde. In 2012 tijdens het EK in Oekraïne en Polen bleek dat 1 op de 5 gezinnen van supermarkt wilde switchen als de eigen supermarkt geen WK-gadgets zou geven en een concurrent wel. Driekwart van de Nederlanders had in 2012 de WK-gadgets van 2010 bewaard. 15% gooide die weg en 12% gaf die aan anderen. Ook in ons land valt op dat de Jupiler-vlaggen die in 2014 tijdens het WK in Brazilië weer aan de vensters hangen, naast nieuwe vlaggen in het kader van het lopende EK van Jupiler, van Coca-Cola en van M&M’s.