Het aantal promotie-acties die inhaken op het Europese Kampioenschap voetbal, is in de weken voor de start van het toernooi sterk toegenomen.
De partners van de Rode Duivels (waaronder AB-Inbev’s Jupiler, ING, Coca-Cola, Carrefour, Roularta, M&M’s, Delhaize…) hebben de afgelopen weken grote acties gevoerd met als premium supporterkits, vlaggen, T-shirts, auto-gadgets (spiegelhoezen, duivelstaarten voor aan de achterruit-wisser, duivelshoorntjes)… Ze kunnen daarbij foto’s van spelers en termen als ‘Rode Duivels’ gebruiken.
Ook niet-partners zijn actief met product media rond de deelname van de nationale ploeg aan het kampioenschap. Zij brengen vooral product de Belgische driekleur zonder expliciete verwijzing naar de Rode Duivels. Daarnaast hebben retailers in hun eigen aanbod supporterskits opgenomen en zetten die prominent op hun folders.
Uit de eerste reacties van distributeurs op een rondvraag van Promo-Biss blijkt dat vooral de grotere onder hen aanvragen voor ‘voetbal-product media’ hebben gekregen. De aantallen schommelen tussen 100 en 120.000 exemplaren. De extra-omzet bij die bedrijven wordt geschat op 2 tot 4%.