De Britse krant The Daily Telegraph zette deze week tien producten op een rij: vijf producten die zwaar in populariteit achteruit zijn gegaan en vijf die een come-back hebben gemaakt. En wat de consument leuk vindt, vindt die doorgaans ook leuk om te krijgen onder andere als promotioneel item. De selfie-stick lijkt zijn beste tijd gehad te hebben.
Wat kopen de consumenten veel minder dan vijf jaar geleden?
– selfie-sticks. In 2014 nog een must-have kerstcadeau, nu niet meer populair (in Milaan is die zelfs uit het stadscentrum gebannen!)
– gekleurde jeans (rose, groen, geel, rood). Denim blue is terug.
– GPS-toestellen. De bestuurders van vandaag gebruiken hun smartphone om ergens te geraken.
– Popcakes of éénhaps gebakjes.
– Strings. In de jaren negentig nog goed voor 31% van de markt, nu nog maar 10% van de verkopen.
En wat is (weer) in?
– Boekenkasten. Consumenten kopen weer (meer) boeken en die moeten een plaatsje krijgen.
– Rubik’s Cube. In de UK kent die een verkoopstijging van 61%.
– Houten speelgoed. Bij de keten John Lewis is 52% van het verkochte speelgoed van hout.
– De vinyl platenspeler. Er worden nu meer vinyl platen gekocht dan digitaal er gedownload worden.
– De Filofax-zakagenda. Daarvoor noteert met een verkoopstijging van 10%.