Pure Value heeft een overeenkomst gesloten met Jumbo-supermarkten voor het inzetten van de zogenaamde Proteus Smart Display. De Proteus Smart Display is een herbruikbare display. De displays worden gevuld aangeleverd in supermarkten of worden op de winkelvloeren waar ze blijven staan afgevuld.
Pure Value (een KMO opgericht door Bram van Schijndel, Geert Marivoet en Sandy Defauw) wil met Proteus Smart Display een alternatief brengen voor de klassieke kartonnen displays in de winkels. “De ondernemers waren tot de vaststelling gekomen dat in de retailsector massa’s karton verspild worden aan displays die eenmalig gebruikt worden en dan in de afvalketen terechtkomen. Vanuit hun gedeelde passie voor het milieu besloten ze een innovatief product te ontwikkelen,” heet het bij Pure Value. De Proteus Smart Display heeft een herbruikbare standaardstructuur uit metaal en kunststof met vijf tabletten en uitschuifbare steunen. De naam Proteus verwijst de Griekse god die van vorm kan veranderen. Proteus staat voor ‘veelzijdig’, ‘veranderlijk’ en ‘in staat om vele vormen aan te nemen’.
Volgens Pure Value zijn binnen die standaard ‘brand uniqueness’ en theatralisatie-mogelijkheden quasi ongelimiteerd. Verder is er bleutooth-technologie ingebouwd met een connectie naar de cloud. Op die manier kan men in real-time weten of er producten uit de display genomen worden. Eventueel stuurt men een merchandiser om een display aan te vullen. Ook kan men aan de omgevingstemperatuur nagaan of een display wel op de winkelvloer is geraakt.
Pure Value stelt verder dat er wereldwijd jaarlijks meer dan één miljard kilogram karton wordt verspild aan promotionele displays. Jumbo wil een bijdrage leveren om die verspilling tegen te gaan. Supermarkten zouden met het Proteus-systeem jaarlijks tot 85% karton en meer dan 90% CO2 besparen. Jumbo zal in het eerste jaar grofweg 5.000 Proteus displays inzetten in 677 vestigingen. Naar verluidt vervangen die meer dan 150.000 traditionele displays.