Pure Value, maker van de herbruikbare Proteus-displays, meldt dat 70% van de Nederlandse retailers die displays momenteel in gebruik heeft. “Met de keuze voor een gestandaardiseerde display hebben Albert Heijn, Jumbo, PLUS Retail en andere retailers een grote stap gezet in de overgang naar duurzame promoties op de winkelvloer,” aldus Pure Play. Men claimt dat de display als alternatief voor wegwerp-exemplaren 85% aan karton bespaart (zo’n 5 miljoen kilo) en een reductie tot 90% van CO2 reductie oplevert.
Pure Value heeft samen met retailers en merkfabrikanten een display ontwikkeld die herbruikbaar en opvouwbaar is. De basis is gemaakt van kunststof en metaal en elk schap kan afzonderlijk worden versteld. “Voor een nieuwe promotie hoeft enkel nog een kartonnen communicatie-sleeve te worden vervangen en dit reduceert het karton verbruik,” aldus Bram Van Schijndel, CEO Pure Value in een persbericht.
De displays worden in de winkels opgezet, gevuld en van een nieuwe sleeve voorzien. Van Schijndel: “Traditioneel worden vrijwel alle promoties apart gevuld bij een logistiek dienstverlener en vervolgens naar de winkels gebracht. Dit geeft buiten extra transport ook veel complexiteit in de keten en leidt door te hoge volumes per winkel tot een laag rendement per promo spot.”
Pure Value heeft momenteel meer dan 20.000 Proteus-items ingezet bij retailers met een capaciteit van 1.000.000 promoties op jaarbasis. Op de vraag hoe er gewerkt wordt met losse promotionele artikels (dus niet on-pack of in-pack) antwoordde men aan PromZ-be dat “…de gadgets meegestuurd worden met de productvulling en dat die dan op het schap geplaatst kunnen worden. Wij werken met een merchandisingteam dat de wekelijkse switch van promoties doet in de winkel. Dat vervangt dan zowel de communicatie als de producten en/of gadgets.”