Het inzetten van promotionele producten bij een lancering van een nieuw merk of product is essentieel, aldus Kick & Rush. “Een nieuw product op de markt zetten is één ding, een nieuw product succesvol lanceren is een ander ding,” stelt men. Want in de digitale wereld van vandaag loop je het risico niet meer op te vallen. Het geheim van succes is opvallen in de offline-wereld, met merchandising (lees product media).
Met promotionele artikelen bouwt een merk snel een community op, aldus Kick & Rush. Als je offline (goed) start, gaat de conversatie immers online verder. Met een goede offline-activatie laat je een blijvende indruk achter en creëer je ‘brand-ambassadors’. Maar dan moet je wel zorgen dat je niet de platgelopen paden bewandeld, maar ‘outside the box’ denkt. Als voorbeeld geeft men de actie voor de VRT-radiozender StuBru waarvoor bij de introductie van een nieuwe huisstijl in 2019 een tote bag inzette. Die tas draagt de StuBru-fan nog steeds met zich mee. Voor Pierre Fabre Cosmetics ontwikkelde men voor zonne-verzorgingsproducten voor kinderen een pluche inktvis die binnenstebuiten gedraaid kon worden. In elk van de tentakels was een pictogram geplaatst met een tip om zonnebrand te voorkomen. De ‘veilige’ keuze zou een strandlaken of zonnebril geweest zijn, maar daarmee val je niet echt op.
Kick & Rush wijst erop dat bij het succesvol inzetten van product media gekeken moet worden naar de doelgroep en naar het doel van de campagne. Dat lijkt logisch maar dat gebeurt kennelijk nog niet altijd. Men stelt ook dat je moet kiezen voor kwaliteit en voor producten die de doelgroep echt wil gebruiken. Ook logisch, maar het feit dat men het extra vernoemd betekent eveneens dat dat in de praktijk niet altijd gebeurt.