Na enige tijd onzekerheid rond promoties in de supermarkten is recent duidelijkheid gegeven door Minister van Economie Nathalie Muylle. Supermarkten mogen weer volop kortingen bieden. De promoties waren bij de aanvang van de lockdown-periode (18 maart) stopgezet om hamsteren tegen te gaan. Dat betekende ook dat de communicatie over dergelijke acties stilviel. Pas begin mei vielen er weer actiefolders van retailers in de brievenbus.
Prijspromoties waren niet meer toegelaten in het begin van de lockdownperiode en direct was er ook een stop op de verspreiding van de wekelijkse actiefolders. Dat betekende dat er naast een verbod op promotionele kortingen ook een stop kwam op acties met promotionele artikelen. Na een tweetal weken echter, bleken de bedragen die de consumenten voor hun boodschappen aan de kassa moesten betalen hoger te liggen dan voor de lockdown.
Aanvankelijk mochten alleen kortingsacties die voor 18 maart gepland of reeds uitgevoerd werden. Midden april konden alle acties weer, maar daarvoor was eerst een publicatie in Het Staatsblad nodig. Nu – begin mei – zijn kortingen weer toegelaten als ‘onderdeel van de heropstart van bedrijven en economie’.
De distributie van de wekelijkse folders werd vanaf het kortingsverbod ook stopgezet. Na een eerste toelating van kortingen, was onder andere Aldi er snel bij om weer een folder te verspreiden. Aldi werkt daarvoor met bpost. De grote retailers werken met BD-Myshopi, die pas in de eerste week van mei de verdeling van folders hervatte. Ook de direct mails van de retailers werden stopgezet. Colruyt was de eerste retailer die in de tweede helft van april weer geadresseerde direct mails verstuurde. Dat waren geen uitgebreide folders, maar selfmailers met enkele aanbiedingen. Carrefour stuurde begin mei een mailing (ook een selfmailer) met een aanbod van 5 euro korting (in punten op de getrouwheidskaart) bij aankoop van 50 euro of meer. In de eerste week van deze maand volgde weer de reguliere direct mailzending van Colruyt met aanbiedingen en recepten.