Matige start EK-Promo’s - PromZ.be

Matige start EK-Promo’s

Uit reacties van distributeurs van product media blijkt dat promoties rond het komende Europees Kampioenschap voetbal waaraan ook de Rode Duivels deelnemen, momenteel nog moeilijk op gang komen. Niettemin menen zij ook dat sport een goede kapstok is om met promotionele producten te werken.

Grote voetbaltoernooien als het wereldkampioenschap en het Europees kampioenschap zijn gelegenheden om met promotionele producten actief te zijn – vooropgesteld dat het ‘eigen’ nationale team eraan deelneemt. Vooral supportersartikelen zijn de laatste jaren populair bij adverteerders om te profiteren van de wat ooit door een reclameman genoemd werd ‘tijdelijke toegevoegde’ van dergelijke evenementen.

Maar hoe staat het met de promotionele inspanningen voor het EK dat in juni start en de Olympische Spelen in de zomer? PromZ-be stelde die vraag aan distributeurs en kreeg gemengde antwoorden. Ronny De Smedt (Pasco Business en PromoGifts) stelde dat er al behoorlijk wat vraag naar gadgets en supportersitems rond het EK voetbal is. Het gaat dan om custom made voetballen, schminkstiften en pruiken in de nationale driekleur. Patrick Notteboom (Maximum Image) laat echter weten dan er “tot nu toe eigenlijk helemaal” geen vraag is naar producten. “Wij stellen de klassiekers voor in de Belgische kleuren zoals kleurensticks, vlaggen, mutsen, petten, sjaals… Wij hebben klanten en prospecten laten weten dat we er met de ‘klassieke’ supportersitems klaar voor zijn.” Bij Pasco Gifts zegt De Smedt bij grote evenementen – zeker als het gaat om een EK of WK voetbal – altijd al prospecten en klanten te benaderen. “Een groot evenement is altijd al een boost in de verkoop geweest,” aldus De Smedt.

Overigens wil het niet zeggen dat er momenteel helemaal niets gebeurt rond voetbal. Carrefour biedt als sponsor/partner van de Rode Duivels de klanten geregeld de kans op tickets van wedstrijden van het nationale elftal. En een Rode Duivels-partner als Ketjep heeft begin april de officiële Rode Duivels-saus gelanceerd.

Parijs
De belangstelling voor promoties in het kader van de komende Olympische Spelen in Parijs is voorlopig matig. Ronny De Smedt: “De vragen beginnen nu los te komen. De aanvragen zijn weliswaar wat minder dan voor EK voetbal maar ze lopen wel binnen.” Bij Maximum Image zijn er voorlopig weinig aanvragen. En Bert Anthonissen van Sky-O liet weten dat het afgelopen periode ‘dramatisch stil’ is geweest rond de inhakende producten rond de Olympische Spelen. “De enige leveranciers die er op inspelen op dit moment zijn Boland (feestartikelen) en bic (balpennen). bic heeft 7 voorgedrukte modellen van de Olympische Spelen in Parijs gemaakt met het officiële logo!,” aldus Anthonissen. “Deze mag en kan je echter niet extra bedrukken met een b2b logo, maar kan je wel in combinatie met een boekje/map (dat je wel kan bedrukken) verkopen. Op deze manier kan de klant zich makkelijk aan ‘Parijs’ linken. We proberen hier met een mailing onze klanten voor warm te maken. De vragen zijn door de verschillende schoolvakanties op dit moment beperkt.”

Sport blijft in de ogen van onze respondenten in het algemeen wel een goede kapstop voor promotionele producten. Ronny De Smedt: “Een gadget, een sjaal of bijvoorbeeld een schminkstift kunnen zeer verbindend werken onder supporters. En dat is de kapstok bij supporters van sportevenementen.” Voor Patrick Notteboom blijft sport ook een interessant gegeven. “Daarom verdelen we diverse sportmerken en aan sport gerelateerde artikelen. Maar bedrijven gaan er pas naar op zoek als het hen gevraagd wordt tenzij ze zelf in hun marketingprogramma ‘sport’ als uithangbord hebben.”