Met nog goed twee weken te gaan voor de start van het EK Voetbal (waar de Rode Duivels aan deelnemen) komen promotionele acties in de supermarkten nu wat meer op gang. Het gaat dan om wedstrijden waarmee tickets gewonnen kunnen worden en acties waarbij supportersartikelen als premium worden gegeven.
De promo-acties rond het EK-voetbal zijn tot nu toe minder in aantal dan bij voorgaande grote landentoernooien waaraan de Nationale Ploeg deelnam. Dat was de redactie van Sporza recent ook opgevallen. De EK-gekte blijft voorlopig uit, heette het op de Sporza-site. En: “Zo hangen 3 weken voor de start van het EK nog geen rode slingers en vlaggen in de straten en word je niet overladen met gratis merchandise en stickers van de Rode Duivels in supermarkten.” Als redenen geeft Sporza-voetbalcommentator Tom Boudeweel op dat de Belgische voetbalcompetitie nog maar net gedaan is en dat de hype rond de ‘gouden generatie’ voorbij is. Sterspelers als bijvoorbeeld Thibaut Courtois, Dries Mertens en Eden Hazard zijn ook niet meer in de selectie opgenomen.
In verschillende gemeenten zullen wel grote schermen opgesteld worden zodat grote groepen supporters samen de wedstrijden van de Rode Duivels kunnen zien. De start van het EK valt overigens midden in de examentijd van de scholen en universiteiten…
Intussen hebben enkele distributeurs van promotionele producten wel wervingsmails verstuurd om adverteerders warm te maken voor artikelen rond het voetbal. Onder meer Magnus Business Gifts en Pasco Gifts hebben hun aanbod wel ruimer gepromoot onder het motto ‘Sportzomer’. In de zomer worden immers ook de Olympische Spelen in Parijs gehouden. Enkele sponsors van het BOIC (Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité) zijn al actief met wedstrijden waarmee tickets te winnen zijn voor sporttakken waar Belgische atleten kans op medailles maken. Het aanbod van producten is ruimer dan alleen voetbal, maar ook voor de Olympische Spelen zijn artikelen in de Belgische driekleur beschikbaar.