McKinsey: 8 trends in consumentengedrag - PromZ.be

McKinsey: 8 trends in consumentengedrag

“Als je denkt dat je het gedrag van je consument kent, denk dan nog een keer na.” Dat stelt consultancy McKinsey in ‘State of the Consumer 2024: What’s now and what’s next’. De bedrijfsconsultant wijst op een aantal trends die het consumentengedrag van vandaag (en morgen) vormgeven. De basis daarvoor is onderzoek bij 15.000 consumenten in 18 markten.  

Trend 1: jongeren in opkomende markten
In 2030 is 75% van de consumenten in de opkomende markten (Azië en het Midden-Oosten) tussen 18 en 24 jaar. Zij zijn optimistisch over de toekomst en willen hun geld laten rollen, vooral om er premium producten mee aan te kopen. 

Trend 2: gepensioneerden die makkelijker geld uitgeven
Er zijn in de westerse landen minder geboorten én de levensverwachting is toegenomen. Gevolg: het aantal 65-plussers (babyboomers….) stijgt sneller dan het aantal jongeren. Een belangrijk deel van hen heeft een hoog inkomen en geeft dat (makkelijker) uit aan onder meer verbetering van het huis. 

Trend 3: de middenklasse staat onder druk maar…
De kosten voor levensonderhoud stijgen in de westerse landen en de middenklasse komt daardoor onder druk te staan. Maar toch blijft die geld uitgeven aan reizen en restaurantbezoek.  

Trend 4: minder merktrouw
De corona-epidemie zorgde ervoor dat consumenten op zoek gingen naar andere merken als hun eigen merk even niet beschikbaar was. Nu nog kijkt een grote minderheid (tussen 30 en soms 50 % van de consumenten) in de westerse landen naar andere merken en andere retailers op zoek naar kortingen en lagere prijzen. Een andere ontwikkeling is dat consumenten méér naar de eigen merken van retailers overstappen. 

 Trend 5: duurzaamheid
Jongeren zeggen naar duurzaamheid te kijken bij hun aankopen. Het blijft niet alleen bij woorden. Ze zetten die woorden ook om in daden. Maar ze weigeren een meerprijs te betalen voor duurzame producten.  

Trend 6: wellness
Wereldwijd is er sprake van een wellness- en fitness-golf, zowel bij ouderen als jongeren. Consumenten geven er jaarlijks steeds meer aan uit, vooral in de opkomende economieën. En de komende jaren besteden vooral vrouwen meer aan wellness-producten. 

Trend 7: weg van de grote stad
In de westerse en de opkomende economieën willen de consumenten meer levenskwaliteit. Dat uit zich onder meer in een trek naar middelgrote steden waar de kost van het leven lager is en waar er makkelijk op afstand gewerkt kan worden. 

Trend 8: social commerce
Producten en diensten zoeken en aankopen via social media neemt toe, zeker in de opkomende economieën.