Verandert de communicatie rond promoties in de komende jaren onder invloed van e-commerce? Wellicht wel en komt er naast point-of-sale-promo ook ‘point of site’-promo. Immers: e-commerce neemt nog altijd toe, echter in combinatie met retailbezoek. Waar nu nog veel promo op de winkelvloer is, zal er meer promo op de site komen, deels om klanten aan te sporen te kopen, deels om hen in de winkel te krijgen.
Cijfers uit het Verenigd Koninkrijk – trendsetter op retailgebied – geven aan dat tijdens de afgelopen eindejaarsperiode het grootste aantal verkopen nog altijd plaatsvond in fysieke winkels. 60% van de Britse internetgebruikers zei voor eindejaarscadeaus liefst instore te kopen. 37% gaf de voorkeur aan webshops (bron Deloitte). Maar ook blijkt dat de kopers in het Verenigd Koninkrijk graag aankopen doen bij ‘digital’ winkels met een fysieke aanwezigheid waar er een ook ophaalservice is. BOPUS (‘buy online, pick-up in store’) is erg populair aan gene zijde van Het Kanaal. Ook in ons land bieden steeds meer winkels de mogelijkheid aan om online te bestellen en de producten in de winkel op te halen. Met andere woorden: promo’s zullen zowel online als offline gevoerd worden.