Volgens gegevens van onderzoeksbureau IRI en van de Boston Consulting Group heeft de sector van ‘consumer packaged goods’ vorig jaar een groei gekend van iets meer dan 10% vergeleken met 2019. Dat is aanmerkelijk beter dan de voorgaande drie jaar toen die sector een groei bereikte van 1,8% op jaarbasis. IRI en de Boston Consulting Group stellen dat die sterke groei te maken heeft met een verandering in aankoopgewoonten en in consumptiegedrag onder invloed van COVID-19.
2020 was volgens de Boston Consulting Group voor consumentenproducten een a-typisch jaar door de corona-pandemie. Men stelt daarom ook dat de vooruitzichten voor 2021 voor die sector nog onzeker zijn. Maar wel is duidelijk dat COVID-19 een groeiende impact zal hebben op ‘digital’, lees op e-commerce. Voor de bedrijven in fast moving consumer goods betekent dat ook dat het moeilijk wordt te voorspellen hoe de gewoonten van de consumenten zullen evolueren nu zij zich aan het ‘nieuwe normaal’ aanpassen.
IRI en de Boston Consulting Group zien drie trends voor 2021 in de FMCG-sector. De eerste is dat als de beperkende maatregelen opgeheven worden er een terugkeer zal zijn van consumptie buitenshuis, waar nu nog veel consumptie in huis is. Meer mobiliteit en meer tijd in de winkels betekent ook dat de consumenten weer meer nieuwe producten in de winkel zullen ontdekken.
De tweede trend is de groei van e-commerce van CPG omdat veel retailers geïnvesteerd hebben in online-platforms. Een gevolg daarvan is ook dat de retailers op basis van de gegevens die men zo van de kopers/consumenten kan verzamelen, meer gaan investeren in targetted aanbiedingen online. De derde trend die door de pandemie duidelijk is geworden is verpakking met de juiste inhoud: kleinere verpakkingen, verpakkingen voor één ‘serving’ en multipacks.
Wat betekent dat voor promotionele producten? Als er weer meer in de winkel wordt rondgekeken en er ook meer nieuwe producten zijn, dan kunnen aanbiedingen met een promotioneel item producten extra aantrekkelijk maken. En in e-commerce zullen promotionele artikelen ook ingezet kunnen worden. Wat nu nog in de papieren folder en op de winkelvloer gebeurt kan ook naar online. En in gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen retailers samen met producenten ook product media inzetten.