Het Amerikaanse Promotional Products Association International heeft voor de eerste maal een studie gedaan naar de omzet van de sector van promotionele producten en business gifts in Canada. De omzet was in 2023 zo’n 900 miljoen euro (1,3 miljard Canadese dollar).
PPAI stipte wel aan dat de omvang van de markt voor promotionele producten gebaseerd op de omzetten van distributeurs kleiner was dan verwacht. In vergelijkingen tussen de VS en Canada wordt meestal de 10%-vuistregel toegepast: als iets in de VS 100 is, komt dat in Canada neer op 10. Maar voor de promotionele producten gaat die regel niet op. Trouwens: die gaat niet op voor alle types van reclame. De reclamemarkt in Canada heeft een waarde van 5,5% van die in de VS. Dat zou een gevolg zijn van de demografische en geografische factoren.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de Canadese markt gedomineerd wordt door bedrijven met een omzet van meer dan 2,5 miljoen Canadese dollar (1,6 miljoen euro). Die ondernemingen zijn goed voor 75% van de markt. In vergelijking: in de VS nemen grote distributeurs iets meer dan de helft van de markt in. De mediaan van de omzet van de distributeurs in Canada is 695.000 Canadese dollar (460.000 euro). 23% van de omzet wordt gemaakt met duurzame producten.