Prince, een merk uit het Lu-gamma (Mondelez), voert tot eind november een Benelux activatie-campagne met koekjesdozen. Bij vier verpakkingen van Prince Fourré in België en vier verpakkingen van Prince MiniStars in Nederland kunnen consumenten een gepersonaliseerde koekjesdoos aanvragen. De insteek van de actie is dat het Prince-character een pauze neemt en dat de consumenten hun eigen character kunnen creëren en op hun koekjesdoos laten printen.
Lu werkt voor Prince – marktleider in het segment van kinderkoekjes – in principe activaties uit op Europees niveau om het merk zo opnieuw centraal te stellen. Maar de voorgestelde activatie voor de periode augustus-november 2020 vond men bij Mondelez Benelux niet sterk genoeg. Men zocht daarom naar een alternatief. “Prince is een iconisch character,” zegt Kevin Somers, brand manager Prince Benelux, “en we wilden daarmee aan de slag. We wilden kinderen zich laten herkennen in Prince en hen een eigen Prince laten creëren.” Het idee is om Prince een pauze te gunnen en de kinderen een eigen Prince-koekjesdoos te laten maken. De hoofddoelgroep van Prince wordt gevormd door gezinnen met kinderen van 6 tot 12 jaar.
Het principe is dat de consument vier verpakkingen uit het Prince-gamma aankoopt, naar een speciale website gaat en daar het kassaticket als aankoopbewijs inscant. Daarna kan de consument met de characterbuilder aan de slag om een eigen Prince-character samen te stellen die op de koekjesdoos komt. “Voor elk kind kun je zo een eigen doos met een eigen character maken,” aldus Somers.
Voor België concentreerde Mondelez de actie op de Prince Fourré (de ronde koek in een rol) en daarvoor creëerde men een koker van gerecycleerd karton. In Nederland koos men voor de MiniStars en daarvoor ontwierp men een blikken doos.
De actie loopt in samenwerking met Hashthing die de validatie van de kassabonnen doet. De koekjesdozen worden gepersonaliseerd en verstuurd door Your Surprise in Nederland. Mondelez neemt de verzendkosten op zich. Somers: “De consument moet immers al de moeite doen om vier verpakkingen te kopen.”
De communicatie rond Prince is in deze periode aangepast aan de activatie. “We ondersteunen de actie op televisie en op digitale kanalen als YouTube, Facebook in Instagram. Daarnaast hebben we ook influencers ingeschakeld die hun versie van het character aan de kinderen tonen. Instore is er een display. En de verpakkingen zijn aangepast: Prince is verdwenen en op zijn plaats staat nu een call to action,” aldus Kevin Somers. De actie is in week 33 gestart en loopt volgens hem extreem goed. Begin september waren er al 15.000 characters aangemaakt en 2.500 koekjesdozen verzonden.