Bedrijven die promotioneel textiel of werkkleding aankopen, kijken steeds meer naar de algemene internationale trends in de textiel- en modesectoren? Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute keek naar trends in promotioneel textiel voor de komende herfst.
- ‘On trend’ is onder meer ‘outerwear’ dat klein opgevouwen kan worden in een zak van het kledingstuk. Merken als Patagonia en The North Face hebben dat populair gemaakt. Het doet ook denken aan de K-Ways van vroeger…
- Over vroeger gesproken: vintage blijft een trend en patches zijn daarvan een uiting, genaaid op gelaserd….
- Geef een kledingstuk je eigen merk (‘private label’) en niet dat van de maker. Dat geeft de indruk dat item volledig gemaakt is voor dat merk.
- ‘Tastbare’ materialen: de mensen worden zich meer bewust van de materialen waarvan kleding gemaakt is en hebben graag zachte stoffen
- Opvallende kleuren: colorblocking was populair in de jaren negentig en is nu weer terug. Felle contrasterende kleuren voor zakken, leggings in twee kleuren, petten met een andere kleur klep
- patronen of terugkerende afbeeldingen (‘patterns’): bloemen, camouflage-kleuren, schotse ruiten, dierenhuiden, ze komen allemaal overgewaaid uit de modewereld naar het promotioneel textiel.