Welke trends zijn dominant in de komende jaren? Het internationale Trendwatching.com zette er vijf op een rij. Die trends hebben ook hun impact op promotionele producten en business gifts.
1) Green Pressure
Eco-consumptie wordt meer en meer het ‘nieuwe normaal’ en is geen zaak meer van een voorhoede. Duurzame alternatieven voor bestaande producten nemen toe in aantal en worden ook interessanter qua prijs. Als voorbeeld geeft men Tesla en Adidas. Een elektrische Tesla is minder en minder het statussymbool dan dat die in 2008 bij de lancering was. In 2016 maakte adidas samen met ‘Parley for the Oceans’ 50 paar sneakers van gerecycleerd plastic uit de oceanen. In 2019 waren er dat al elf miljoen.
2) Brand Avatars
Merken zullen meer en meer gebruik maken van ‘avatars’ en ‘virtuele personen’ in de digitale mediakanalen. Die virtuele ‘brand-characters’ worden menselijker dankzij artificiële intelligentie en verzamelen ook steeds meer informatie over de consumenten.
3) Metamorphic Design
Producten zullen steeds meer gepersonaliseerd worden en ook steeds meer met – relevante – services omgeven worden. De digitale wereld maakt dat mogelijk dankzij dataverzameling en de consumenten verwachten een gepersonaliseerde service en aanbod. Het perfecte product zal daarom steeds aangepast moeten worden in functie van de data die de consument ‘prijsgeeft’.
4) The Burnout
Merken zullen de consumenten ondersteunen in een ‘always on’-wereld. ‘Always on’ zorgt ervoor dat de mensen niet alleen als consument maar ook als werknemer onder druk staan met het risico op burnout als gevolg. Het mentale welzijn van hen wordt daarom even belangrijk als zaken als supply chains.
5) Civil Media
Volgens de trendwatchers zullen consumenten de grote digitale communities en social media platformen de rug toekeren en op zoek gaan naar kleinere digitale ruimtes waar ze meer betekenisvolle en respectvolle interacties kunnen aangaan.