USA: minder uitgaven voor ‘digital’ - kans voor product media - PromZ.be

USA: minder uitgaven voor ‘digital’ – kans voor product media

Procter & Gamble sneed afgelopen zomer in de VS fors in de uitgaven voor digitale media zonder dat de verkopen er noemenswaardig onder leden. Die bestedingen waren volgens de financiële topman dus ‘ineffective’. Unilever volgde het voorbeeld van P&G. De sector van promotionele producten in de VS grijpt die ontwikkeling aan om de effectiviteit van product media te benadrukken.

Op de site van het Amerikaanse Advertising Specialty Institute viel te lezen dat het onwaarschijnlijk is dat marketeers alle online-reclame laten vallen. Er zal sprake zijn van een herschikking van budgetten en daarom mogelijk ook van een opening voor promotionele artikelen. Men wijst erop dat het in de massa van online-advertenties steeds moeilijker wordt om op te vallen. Uit een onderzoek van de CMO Council bleek dat 44% van de marketeers vond dat de impact van social media op de verkopen minimaal of zelfs onbestaand was. De digitale boodschappen blijven ook nauwelijks ‘hangen’ bij de consumenten. Promotionele producten hebben het voordeel dat ze langer meegaan, zeker als ze praktisch zijn. “Consumenten zijn misschien nog niet in de markt voor een product of dienst, maar als ze dat eenmaal wel zijn worden ze aan een merk herinnerd door de altijd aanwezige visibiliteit ervan op een T-shirt of op een beker,” heet het op de ASI-site. Alles moet ook snel gaan in het digitale tijdperk en “….sommige adverteerders hebben niet het geduld voor promotionele producten. Ze geven de voorkeur aan strategieën die instant aandacht en engagement bieden zelfs als de cijfers ervan er niet goed uit zien. Maar als ze relaties met consumenten willen ontwikkelen in plaats van ‘one-time sales’, dan zijn promo items een waardevolle lange termijn-investering.”