Team Y&R, onderdeel van VMLY&R, heeft een grote campagne opgezet om de volkstelling in de VS (die elke tien jaar plaats heeft) communicatief te begeleiden. De campagne voor Census Day (1 april 2020) moet de inwoners van de States daarvan bewust maken en ook daarvoor motiveren. Product media maken deel uit van de mediakeuze.
Verschillende distributeurs van product media zijn bij de campagne betrokken. Daarbij wordt er ook gewerkt met doelgroep-specifieke promotionele artikelen, zo meldt ASI (Advertising Specialty Institute). Voor baby’s en peuters zijn er mutsen, slabbetjes en drinkbekers gemaakt die onder meer bij ziekenhuizen en kinderartsen samen met informatie voor de ouders uitgedeeld werden. Voor wat oudere kinderen zijn zaken als lunchboxen, potloden, gummen en meetlatjes gemaakt. Voor degenen die voor de volkstelling langs de inwoners moeten, heeft men speciale kledij gemaakt. En voor ouderen zijn er zelf brillendoekjes beschikbaar gesteld.
Overigens is het voor de distributeurs van product media een logistieke uitdaging. Er zijn verschillende logo’s en alles moet in 15 talen geproduceerd worden….