Van 11 juni tot en met 11 juli aanstaande heeft na een jaar uitstel wegens Covid-19 het Europees Kampioenschap voetbal plaats. Normaal is zo’n toernooi aanleiding om er veel promotionele acties rond te voeren, maar tot nu toe lijkt de animo niet groot te zijn. Toch zijn enkele partners/sponsors van de Rode Duivels al in gang geschoten en voeren ze grote publieksacties. Een overzichtje.
Coca-Cola Belgium brengt – zo zegt het merk – het stadion bij de fans thuis, nu een match niet live bij te wonen is, of nu supporters niet in groten getale op een groot plein op een groot scherm wedstrijden kunnen bekijken. Coca-Cola Belgium wil de stadionbeleving laten voelen door een wedstrijd (gekoppeld aan een tombola) te houden. Elke week zijn er prijzen te winnen zoals een LED Screen TV, kickertafels en beanbags. De liefhebbers kunnen deelnemen door de code op de verpakking van Cola-producten in te geven op een speciale website. De verpakking is inmiddels ook in het Rode Duivels-thema uitgevoerd.
Cote d’Ôr heeft ‘WeGoForGold’ als thema genomen om een Rode Duivels-wedstrijd te organiseren. Elke week zijn er prijzen te winnen (zoals een kickertafel) door voor een webcam of telefoon de Rode Duivels met de kreet ‘We Go For Gold’ naar successen te schreeuwen. Daarnaast heeft het chocolade-merk enkele producten in een Rode Duivel-jasje gestoken. Op die producten zijn unieke codes aangebracht. Elke 90 minuten is er een nieuwe wedstrijd rond de Rode Duivels. In de prijzenpot zitten sportzakken, voetballen en gesigneerde T-shirts.
Jupiler (een merk van AB-Inbev) viel in 2018 tijdens het WK op door de merknaam tijdelijk te vervangen door ‘Belgium’. Voor het EK van dit jaar is het thema ‘We’re All Red Inside’ en is niet de merknaam, maar het product zelf aangepast. Een ‘limited edition’ van het pils zal gedurende twee maanden rood in plaats van goudgeel van kleur zijn. De brouwerij voegt aan het einde van het brouwproces een rode kleur toe (gezuiverd extract van zwarte wortel, een natuurlijke kleurstof die smaakloos is). Dat speciale bier is verkrijgbaar vanaf 17 mei.
Carrefour slaat met de Rode Duivels in eigen richting in. In het kader van het EK is de retailer een actie gestart om samen met de Rode Duivels de amateursport te steunen. In een persbericht stelt Carrefour dat de Covid-19-crisis veel sectoren zwaar getroffen heeft, waaronder de amateursport. De amateursportclubs kennen door de pandemie een lange periode van inactiviteit. “We hebben gekozen voor een andere soort activering, in een context waarin sportclubs in moeilijkheden verkeren omdat ze hun belangrijkste inkomstenbronnen verloren zijn door de sluiting van cafetaria’s en de annulatie van specifieke evenementen vanwege de Covid-maatregelen,” aldus Gino Pugliesi, Carrefour’s verantwoordelijke activatie sportieve sponsoring, in het perscommuniqué. Amateursportclubs (dus niet alleen voetbalclubs) kunnen zich inschrijven op een webplatform en zo onder meer sportuitrustingen winnen. Klanten van Carrefour kunnen ook hun favoriete club steunen: per aankoopschijf van 20 euro krijgen ze een ‘steuncode’.
ING ten slotte gaf in april bij de aanvraag van een kredietkaart een Rode Duivels-supporterskit.