Sorteren promotionele producten effect? Ja, zeker als het gaat om customized artikelen. Het gaat daarbij om veel meer dan het opdrukken van een logo of merknaam. Die producten zijn gemaakt in het kader van de doelstellingen van een adverteerder en het zijn unieke producten die niet door een concurrent gekocht kunnen worden. Greater China stelde recent vier Amerikaanse cases voor.
– Het farmaceutisch bedrijf Xyzal 24-Hour Allergy zocht een promo om de verkoop op voorschrift van het product te laten stijgen. De oplossing was een pluche ‘dokter-uil’ met een geluid-chip die drie marketingboodschappen bevatte. Tijdens de zes maanden durende campagne-periode stegen de verkopen met 8%.
– IT-firma Teradata wilde een waardevol give away voor het jaarlijkse congres. Men kwam uit op een functionele rugzak met daarin nog een aantal ‘goodies’. De reacties van de deelnemers waren positief en de rugzak is nu een jaarlijks terugkerend item bij Teradata.
– The Pokemon Company wenste voor de eindejaarsperiode verzamelobjecten om het merk te verstevigen. Er kwam een serie limited edition items met Pokemon-characters die te koop werd aangeboden. Binnen enkele weken was de serie uitverkocht. Elk jaar is er nu een andere reeks.
– Biermerk Corona had het plan een promotioneel product uit te delen op het moment dat nieuwe commercials op tv zouden komen. Corona had een ‘summertime fun’-thema en liet in dat kader speciale caps maken voor op het strand. Ze werden snel collector’s items. Degenen die er een hadden, droegen die de hele zomer lang. En de petten verhoogden de impact van de tv-campagne, het oorspronkelijke doel van de actie.