ACC: emotioneren wint aan belang - PromZ.be
ACC emotioneren wint aan belang

ACC: emotioneren wint aan belang

De ACC (Association of Communication Companies, de vakvereniging van de Belgische reclamebureaus) heeft in een trendsrapport aangegeven dat ‘emotioneren’ en ‘beroeren’ van consumenten in 2019 aan belang zal winnen. “Consumenten zijn meer dan alleen IP-adressen,” aldus de vereniging in het rapport waaraan een aantal toplui van communicatiebureaus meewerkte.

De ACC stelt in het rapport dat adverteerders anno 2019 een geïntegreerd communicatiebureau wensen. “Een agentschap dat creativiteit ademt, strategisch meedenkt en ook de verschillende competenties in huis heeft om boodschappen te vertalen naar het stijgende aantal communicatiekanalen. Hierbij waakt één lead agency over de uitbouw van het merk en stuurt het verschillende departementen aan. Die departementen kunnen interne afdelingen zijn, of extern gevestigd zijn bij partneragentschappen,” aldus de vereniging. “Deze evolutie komt er door de combinatie van de stagnerende budgetten aan de kant van de adverteerder en de grote toename aan communicatiekanalen. Budgetten moeten zo efficiënt mogelijk ingezet worden, de adverteerder heeft er alle belang bij dat de partner die van bij de start meedenkt over de uitbouw van het merk de nodige know how heeft om alle kanalen en partners correct in te zetten en aan te sturen.”

De ACC ziet in de wereld digitale wereld een tegenbeweging naar klassieke media.

“Consumenten zijn meer dan alleen IP-adressen. In 2019 kijken merken en adverteerders opnieuw naar de individuen achter het scherm en gaan die ook proberen te verleiden. Uiteindelijk zijn het de consumenten die overtuigd moeten worden. En die zijn ook in 2019 nog altijd van vlees en bloed. Werkwoorden zoals ‘beroeren’ en ‘emotioneren’ winnen opnieuw aan belang,” heet het.

Opvallend is wel dat in het hele rapport promotionele producten niet genoemd worden….

Maar die product media kunnen als het om brand activation en om brand awareness gaat de emoties direct aanspreken vooral door hun ‘haptisch’ vermogen (want tastbaar). Product media doen immers beroep op meerdere zintuigen. (NB: op 9 mei aanstaande worden door de ACC de Best of Activation_Awards uitgereikt.)