Stijn Van Praet behoort tot de tweede generatie in het familiebedrijf Pronel dat in Rumst op een steenworp van de E19 gevestigd is. Hij antwoordt deze maal op de vragen in ‘Tussen pot en pint’.
Hoe bent u in de business gekomen?
Stijn Van Praet: “Ik heb een a-typisch profiel voor de sector. Ik heb een diploma Burgerlijk Ingenieur en heb een paar jaar als ingenieur gewerkt. Een viertal jaar geleden heb ik er bewust voor gekozen om de overstap te maken naar de promotionele wereld. Geen verrassende keuze: mijn ouders zijn meer dan 25 jaar geleden gestart met Pronel.“Ik heb altijd een fascinatie gehad voor hebbedingetjes en gadgets. Als mijn ouders naar beurzen in het buitenland gingen en terugkwamen met samples, eindigden die niet zelden in mijn speelgoedkast. Ooit namen ze me mee naar een beurs in Brussel en kreeg ik daar een ‘Wuppie’ op mijn jas gekleefd. Op school stond de hele speelplaats rondom mij om te kijken wat dat precies was. Ik heb al van kleins af de kracht van promotionele producten ervaren.”
Vanwaar komt de naam?
Stijn Van Praet: “Dat is een samenvoegsel van twee woorden: ‘pro’ en ‘nel’. ‘Pro’ van promotieartikelen en ‘nel’ van Nelly, de voornaam van mijn moeder. Zij is boekhoudster van opleiding en is gestart met de zaak in de kelder van het ouderlijk huis. Mijn vader was lector economie en bedrijfsleer. In plaats van het anderen te onderwijzen, zijn ze zelf een zaak begonnen.
Wat is het sterke punt van Pronel voor de adverteerder?
Stijn Van Praet: “We zijn – om te beginnen – een familiebedrijf en willen een betrouwbare partner voor onze klanten zijn. Dat uit zich op drie manieren: kwalitatief hoogstaande producten, een onvoorwaardelijke dienstverlening en een karrevracht aan creativiteit. Pronel is ook een middelgrote onderneming met acht mensen, die allemaal hoger opgeleid zijn. Je kunt zo de troeven van een klein bedrijf combineren met die van een grotere onderneming. We zijn financieel gezond. Dat is belangrijk voor klanten en toeleveranciers.”
….in één woord
Stijn Van Praet: “Commitment.”
Heeft u een advies voor de adverteerders?
Stijn Van Praet: “Onderschat de kracht van promotionele producten niet en maak er budget voor vrij. Verschillende internationale studies hebben de efficiëntie van promotionele artikelen aangetoond. “Durf te kiezen voor innovatieve gadgets. Vaak maken die wel deel uit van een eerste selectie, maar worden ze het uiteindelijk niet omdat ze wat duurder zijn. “Als bedrijf moet je samenwerken met wie je je goed voelt, met wie het klikt. Werk met enkele preferred suppliers en daag hen uit. Zo houd je iedereen scherp. Maar overdrijf niet in het aantal partners: als je er te veel hebt, dan creëer je een prijzenslag en moet je velen teleurstellen, wat de motivatie bij volgende projecten niet ten goede komt. “En een laatste advies: plan en beslis ruim op voorhand. Hoe vroeger een project start, hoe meer toegevoegde waarde we kunnen bieden. Op tijd starten heeft ook een prijsvoordeel. Dan kun je een custom made product in het Verre Oosten laten produceren aan gunstige voorwaarden.”
Wat zijn de uitdagingen?
Stijn Van Praet: “We moeten erover waken dat het gebruik van promotionele artikelen niet verder aan banden wordt gelegd (zoals nu al het geval is in de farma-sector en bij politieke partijen). Er waait ook een ecologische wind en maatschappelijk verantwoord ondernemen is actueler dan ooit. Het is goed dat steeds meer milieuvriendelijke producten het levenslicht zien. Momenteel is de hogere prijs nog vaak een struikelblok, maar dat zal langzamerhand verdwijnen.”
Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op?
Stijn Van Praet: “Voor een fabrikant van papierpersen heb ik voor het vijftigjarig bestaan een pen- en papierhouder gemaakt in de vorm van zo’n papierpers, een schaalmodel ervan. De pennenhouder, de papiertjes en de vensterverpakking werden gelijktijdig door 3 verschillende Europese fabrikanten geproduceerd. Een bijkomende uitdaging was dat de fabrikant die de pennenhouder zou maken, enkele weken voor de deadline afhaakte omdat het te complex was. Ik heb dan een andere fabrikant gezocht en gevonden en in een recordtijd werd een nieuwe gietmal aangemaakt. “Ik heb ook eens bretellen als festivalgadget geïntroduceerd en een handpop laten maken in de vorm van een kangoeroe – de mascotte van een leescampagne in de lagere scholen – die leerkrachten en ouders konden gebruiken om kinderen te leren lezen. De oortjes in de vorm van een hoorapparaat voor Benidorm Bastards, gerealiseerd door één van mijn collaga’s, blijven ook één van onze toppers.”
Op welk item van uw concullega’s bent u jaloers?
Stijn Van Praet: “Ik gun iedereen zijn succes en ik ben blij als er mooie voorbeelden opduiken zoals de recente actie van Coca-Cola in Azië met opzetstukjes voor PET-flessen waarmee je die flessen een tweede leven kunt geven: als rammelaar, plantensproeier, puntenslijper, waterpistool, halter,… Heel origineel en met een ecologische toets. Degene die dat verzonnen heeft mag een standbeeld krijgen – gemaakt uit Coca-Cola-flessen.”
Hoe winkelt u?
Stijn Van Praet: “Ik ben iemand die graag winkelt. Het fascineert me ook hoe bepaalde producten uitgroeien tot bestsellers. Bijvoorbeeld de Panini-stickers naar aanleiding van het WK-voetbal. Dat is een heel oud product en het is verrassend hoe dat opnieuw aanslaat bij kinderen én volwassenen.”