Met een ‘speed business lunch’ heeft de BAPP, de Belgian Association of Promotional Products, de discussie in de sector over de naam van promotionele producten en de plaats ervan de marketingmix aangezwengeld. “We proberen ons beroep te herdefiniëren en te kijken welke richting we uit willen gaan,” aldus Erich Cormann, executive manager van de BAPP. ‘Product media’ schoof men naar voren als alternatieve benaming in navolging van de Zweedse beroepsvereniging die enkele jaren geleden die term ingang deed vinden.
“In Zweden spreekt men niet meer over relatiegeschenken of promotionele producten, maar over product media. Wat we doen is een onderdeel van communicatie,” zei Cormann. “Er zijn momenteel zoveel termen in onze sector maar die leggen slechts gedeeltelijk uit wat we doen en sommige ervan zijn zelfs devaloriserend. Er is er niet één die alles omvat.”
Het bestuur van de BAPP startte de discussie omdat men wil weten hoe de leden er over denken. “De vraag is of we een consensus hebben om daarin verder te gaan. We starten bij ons zelf in het herdefiniëren van onze sector. We moeten onze mensen ook ‘opvoeden’ om een zelfde taal te spreken naar de eindklant. Het doel is onze beroep te herwaarderen: wij zijn adviseurs in communicatie, in product media,” stelde Cormann.
Via ‘product media’ hoopt men meer in contact te komen met marketingverantwoordelijken en niet alleen met de aankoopdienst. BAPP-voorzitter Michel Van Bavel zei in dat verband dat de distributeurs/adviseurs niet meer elkaars concurrent zijn, maar dat ze samen de concurrent van de andere media en van de reclamebureaus zijn. “Als de adverteerders 5% van hun mediabudgetten overhevelen naar product media dan betekent dat twee- tot driehonderd miljoen euro voor onze sector.” Dat betekent ook dat de sector met studies moet komen die de reclamekracht van product media moet staven en die het effect van product media vergelijkbaar maken met andere media zoals online, televisie, print…