Op 13 maart jl. zijn voor de vierde maal in ons land de Best Brands Awards in 21 categorieën uitgereikt. De Best Brands is een initiatief van communicatiebureau Serviceplan dat daarvoor samenwerkt met marktonderzoekbureau GfK. In veel gevallen zijn de favoriete merken ook de marktleiders in hun sector.
Om te bepalen wat de favoriete merken van de Belgen zijn, heeft GfK gewerkt op basis van twee KPI’s (key performance indicators): ‘share of soul’ (emotionele KPI’s) en ‘share of wallet’ (kwantitatieve KPI’s). Voor de relatie die een consument met een merk heeft, wordt er gekeken naar alle mogelijke touchpoints, zowel offline als online. Promotionele artikelen worden daarbij niet als aparte categorie opgenomen, maar spelen wel mee in de emotionele band tussen consument en merk. Serviceplan zelf gaat in het werken met merken uit van alle communicatie-uitingen, van imago-campagnes tot sales activation acties.
De 21 favoriete merken van de Belgen zijn: AG Insurances, Bosch, C&A, Coca-Cola, Colruyt, Côte d’Or, Hewlett-Packard, IKEA, Jupiler, KBC, Mediamarkt, Miele, Nivea, Philips, Proximus, Purina, Q8, Samsung, TUI en Volkswagen.