Onderzoek: één op de drie Belgen koopt via sociale media - PromZ.be

Onderzoek: één op de drie Belgen koopt via sociale media

Onderzoek van het internationale financiële technologieplatform Adyen wijst uit dat 35% van de Belgen in 2023 ‘wel eens’ aankopen doet via sociale media. Maar Belgische retailers zijn minder actief op die sociale mediasites. 

Niet onverwacht is dat vooral jongeren (Generation Z) aankopen doen via sociale media en dat zestig-plussers (babyboomers) dat het minst doen. Van de Gen Z koopt 54% wel eens op die manier. Bij de babyboomers is dat percentage 16%. Vergeleken met 2022 nam het aantal kopers over de hele linie met 24% toe. Facebook Marketplace is het populairste platform: 59% zegt in 2023 via Facebook een aankoop te hebben gedaan. 

Adyen stipt aan dat de retailers in ons land wat verkopen via social media betref achterophinken. Slechts 30% van hen verkoopt via dat kanaal. De sectoren die het meest gebruik maken van social media als verkoopkanaal zijn elektronica, kleding en luxe fashion. Volgens Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux is de groeiende populariteit van sociale media bij consumenten te danken “…aan de krachtige algoritmes achter die platformen. Die programma’s kunnen heel gericht de juiste content bieden bij de juiste doelgroep, op het juiste moment. Interesses worden zo efficiënt geconverteerd in aankopen. Sociale media vormen een belangrijk onderdeel van de marketing van elke handelaar.”