Uit de recentste kwartaalrapporten van bpost blijkt dat het volume en de omzet van direct mail (advertising mail) in het eerste halfjaar van 2022 gedaald zijn in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
In het eerste kwartaal van dit jaar was er een daling van het volume van advertising mail (zowel geadresseerde als niet geadresseerde mail) van 2,3%. De omzet van advertising mail steeg echter wel met 0,8% (dankzij de jaarlijkse tariefverhoging).
Voor het tweede kwartaal noteerde bpost een volumedaling van 2,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2021. In 2021 was er nog een stijging van 15,6%. Dat had toen alles te maken met het herstel van de direct mail-activiteiten na de COVID-19-lockdown. In het tweede kwartaal daalde omzet met 1,8% vergeleken met het tweede kwartaal 2021.
Over de eerste zes maanden van dit jaar kwam bpost tot een volumedaling van 2,3% en een omzetdaling van 0,5%. De omzet van advertising mail was in die periode naar 95,4 miljoen euro, terwijl die in dezelfde tijdspanne van 2021 op 95,9 miljoen euro uitkwam.
Effectief
Dat betekent nog niet dat direct mail aan kracht verliest. Print Power meldde onlangs dat onderzoek in Duitsland uitwees dat direct mail nog altijd één van de meest effectieve communicatiemedia is. De ‘return on advertising spend’ was 11,90 euro per gespendeerde euro. De conversie van direct mail bedraagt meer dan 75%, de waarde van het boodschappenmandje is 22% hoger na een mailing, er is sprake van een long tail (na 6 weken kwam nog 33% van de bestellingen binnen) en de resultaten van een combinatie van email met direct mail (email en direct mail, email en direct mail én een reminder mail) zijn significant hoger dan alleen direct mail. (In het onderzoek was echter niet opgenomen wat de invloed van een premium in een direct mail op de conversie en de waarde was…)
USA: stijging
Opvallend is dat in de Verenigde Staten 54% van de marketeers hun direct mail uitgaven in 2022 laten stijgen en dat 7 op de 10 zeggen volgend jaar nog méér te zullen uitgeven aan reclame per post. Volgens het Amerikaanse Advertising Specialty Institute brengt een investering in direct mail, zeker in b-to-b, op. Bijna 80% van de B2B-marketeers ervoer op jaarbasis een stijging in resultaten door het gebruik van analoge touchpoints als direct mail en het bieden van een promotioneel product. 76% van de (Amerikaanse) marketeers liet verder weten dat digital marketing onder druk staat. De effectiviteit van de marketinginspanningen kan volgens het ASI vergroot worden door digital te combineren met direct mail en product media.