Direct mail wordt printmail… - PromZ.be
Direct mail wordt printmail

Direct mail wordt printmail…

Bij uitgeverij Lannoo Campus is onlangs het boek ‘De power van post – hoe printmail hyperrelevant blijft in een digitale wereld’ verschenen. Het is samengesteld door Tatjana Raman en Katrien Merckx zijn twee (jonge) marketeers bij bpost. Opvallend is dat direct mail nu een onderdeel van ‘printmail’ is geworden.

De twee schrijfsters noemen zich paper lovers en delen daarnaast ook de liefde voor reclame. Dat leidde tot het boek ‘De power van post – hoe printmail hyperrelevant blijft in een digitale wereld’. Tatjana Raman in haar voorwoord: “De afgelopen jaren werden veel marketinggerelateerde boeken boven het doopvont gehouden. Het merendeel heeft  – niet onlogisch – een bijzonder grote digitale inslag. Net dat maakt ‘De power van post’ zo uniek, het vormt een mooi antwoord op en een alternatief voor al dat digitale geweld. Katrien en ik vinden het belangrijk dat papier zijn plaats blijft opeisen binnen een gebalanceerde mediamix. Niks mis met digitale oplossingen, maar een vleugje papier kan net een versterkende ondersteuning bieden.”

Dat vleugje papier is dan printmail. Een term die tot nu toe nauwelijks gebruikt werd. De schrijfsters: “We gebruiken deze term om alles wat in je brievenbus valt te benoemen. Daaronder valt een direct mail, een folder, een informatieve communicatie en helaas ook een factuur. Het boek is doorspekt met voorbeelden van printmails uit verschillende sectoren, voor B2B én B2C. De ene keer een geadresseerde direct mail, de andere keer een niet-geadresseerde folder.”

Raman en Merckx geven niet alleen voorbeelden van printmail (veel uit het buitenland ook…), maar gaan eveneens dieper in op algemene reclame en marketingfenomenen: hoe staan consumenten tegenover allerlei vormen van reclame in de diverse media, hoe zien de diverse generaties printmail. Ze kijken eveneens naar de duurzaamheid van printmail en andere media.

‘De power van post’ is eerder een inspiratieboek, dan een doeboek. Leuk voor studenten marketing, maar als activatie marketeer of direct marketeer (of direct mail-marketeer) blijf je wel op je honger zitten. Direct mail is dan wel ‘slechts’ een facet van printmail, maar nog altijd belangrijk. Het praktische ervan wordt wel even aangeraakt, maar het blijft oppervlakkig. Hoe zet je een direct mail-actie of campagne op, waar moet je op letten, welke valkuilen zijn er, hoe meet je respons (voor ‘ouderwetse direct marketeers’ is meetbaar ‘heilig’), hoe kun je een vervolgactie opzetten? Wat is de rol van het aanbod van een premium in een wervingsmailing? Dat staat er niet uitgebreid in. Wat de ROI – return on investment, een van de sterke punten van ‘klassieke direct mail’, betreft, beperken Raman en Merckx zich tot het laatste hoofdstuk van zo’n twintig pagina’s ’ROI, voorbij de blablabla’ (op een totaal van 330 pagina’s).

(Raman, Tatjana en Meerckx, Katrien: ’De power van post – hoe printmail hyperrelevant blijft in een digitale wereld’. Uitgeverij Lannoo Campus, Lannoo Tielt 2022.)