Bpost is dit jaar gestart met een bedeling van direct mail op twee momenten: op maandag of dinsdag en op woensdag of donderdag. Of vrijdagen wordt er geen direct mail meer in de brievenbussen afgeleverd. De bedrijven kunnen nu één van die twee momenten kiezen. Er is ook ‘week certain’. Dan kiest de klant de week waarin bedeeld gaat worden, en bepaalt bpost op welk dag (maandag, dinsdag, woensdag of donderdag) de direct mail bij de bestemmeling in de bus valt. Voor ‘week certain’ is de prijs wel lager.
Om van de dm-tarieven van bpost te genieten moeten er wel meer dan 500 stuks aangeboden worden, voorzien van een MailID-barcode en gesorteerd volgens de voorschriften van bpost. De tarieven voor geplande direct mails zijn wel licht gestegen. Voor een zending van 20 gram klein formaat is dat nu 0,375 euro per stuk bij week certain en 0,386 euro per stuk voor bedeling op maandag of dinsdag of op woensdag of donderdag. Dat is 1,4% (week certain) tot 4,3% duurder vergeleken met vorig jaar.
Mailinghouse Mastermail heeft een overzichtelijke infographic gemaakt van de nieuwe dm-regels van bpost (www.mastermail.be/wijzigingen-bpost-directmail)