Retail dominant in direct mail - PromZ.be
Retail dominant in direct mail

Retail dominant in direct mail

Uit cijfers van Nielsen blijkt dat de retailsector dominant is in de brievenbus. In 2019 was het aandeel van de retailers in de uitgaven voor direct mail 72%. In 2018 was dat nog 70%. De retailers mailden ook méér dan in 2018: de bestedingen van die sector gingen met 3,1% vooruit. De totale bestedingen voor direct mail daalden in 2019 met 1,1% ten opzichte van 2018.

De tweede grootste categorie in 2019 was die van ‘diensten’ (services). Het aandeel daarvan was 13,3%. Die sector gaf in 2019 17,8% minder uit aan direct mail dan in 2018. Derde was de sector van ‘cultuur, toerisme, vrije tijd en sport’ met een aandeel van 6%. De uitgaven van die bedrijven daalden in 2019 met 6% ten opzichte ven 2018.

Uit de cijfers blijkt verder dat er groei was in de sectoren van retail, huis- en bureau inrichting, ‘schoonheid en hygiëne’, energie, gezondheid en welzijn, en ‘diversen’. In de andere van de in totaal 15 sectoren was er sprake van een (soms forse) daling in de bestedingen aan direct mail.

Overigens blijft de daling van de uitgaven voor direct mail vergeleken met de andere klassieke media beperkt, zo blijkt uit cijfers die mediabureau Space publiceerde. De uitgaven voor radioreclame stegen met 1,6%, voor bioscoopreclame was er een status quo en voor ‘out of home’ (affichage) was er een daling van 0,6%. De achteruitgang voor de andere klassieke media was groter. De totale uitgaven voor reclame in die traditionele media daalden met 3,8% tot onder de vier miljard euro. De investeringen voor online-reclame stegen volgens een schatting van Space in 2019 met 11,8% tot meer dan 1 miljard euro.

De uitgaven voor product media in 2019 zijn niet bekend. Voor 2018 bedroegen die naar schatting van PSI 320 miljoen euro. Daarmee waren de uitgaven voor promotionele artikelen en business gifts in 2018 groter dan die voor magazines, de gratis lokale pers, bioscoop en direct mail.

top 5 direct mail-gebruikers:

 

 Sector   2018   2019  Aandeel  Evolutie
 Retail  191.480.051,62  197.450.310,43  72%  +3,1%
 Diensten  43.414.988,49  36.559.495,78  13,3%  -17,8%
 Cultuur, toerisme, vrije tijd, sport  17.362.530,36  16.313.459,92  6%  -6,1%
 Huis- en bureau- uitrusting  4.704.469,58  4.775.047,46  1,7%  +1,5%
 Vervoer  5.624.381,04  3.988.389,26  1,5%  -29,1%