Duurzaamheid staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel. De Amerikaanse koffieketen Blue Bottle vraagt nu als test in de vestiging in San Francisco de klanten hun eigen beker mee te nemen. Het alternatief is bij de keten een beker te lenen, tegen betaling van statiegeld…
Bleu Bottle was al overgegaan op eenmalig te gebruiken bekers en rietjes van bioplastic die gecomposteerd konden worden. Men merkte echter dat veel van de bekers nog altijd op vuilnisbelten terechtkwamen en niét gecomposteerd werden. Vandaar dat men overstapte naar rietjes van papier en bekers gemaakt van papier op basis van suikerriet. Maar ook dat vond men niet genoeg. In de VS verbruikt de keten 15.000 van dergelijke bekers per vestiging, samen goed voor 12 miljoen bekers per jaar. “We willen onze gasten en de wereld tonen dat we bekers voor eenmalig gebruik kunnen elimineren,” aldus Blue Bottle op de company-blog. Vandaar de test met het ‘zero-single-use-cup’-programma. “Je kunt je eigen beker meenemen of er een van ons gebruiken. We stellen een mooi beker beschikbaar tegen een klein bedrag aan statiegeld, dat je terugkrijgt als je de beker terugbrengt om af te wassen,” heet het. Dat opent perspectieven om dergelijke bekers als promotioneel item te geven of te verkopen. Maar wat als de klant met zijn eigen beker met een logo van een concurrent afkomt….?