Met nog zo’n 2,5 maand te gaan staan de eindejaarsfeesten voor de deur. Het moment voor veel bedrijven om de eigen medewerkers en de klanten een geschenk te geven. Eén van de trends voor dit jaar is ‘warmte’: zeker nu de verwarming overal wat lager staat (naar aanleiding van de gascrisis in Europa) zijn warmtebrengers gezocht. PromZ-be peilde bij distributeurs naar de evoluties op de markt.
Eén van de vragen die PromZ-be de distributeurs stelde, was of de huidige economische situatie (prijsstijgingen met name onder invloed van hogere energieprijzen) een effect heeft op de vraag naar eindejaarsgeschenken. “Er wordt gedacht aan geschenken die ‘warm houden’,” laat Patrick Notteboom van Maximum Image weten, “Artikelen zoals kussens, dekens, truien, fleeces, plaids en ook thermisch ondergoed.” Magnus Business Gifts speelde in een email in op de ‘19°-thermostaat’ met ‘Geef warmte aan je medewerkers’ en noemde warm textiel ‘het item voor eindejaar 2022’. Bij Van Bavel Enjoy Giving merkt men verder dat er meer aandacht is voor de eigen mensen, zeker nu er sprake is van een krappe arbeidsmarkt. “Onze klanten geven allemaal aan dat medewerkers koesteren de boodschap van het management en de HR-diensten is. Eindejaarsgeschenken voor het personeel zijn 100% terug van weggeweest,” klinkt het daar.
Opvallend is dat er na twee jaar corona meer nood lijkt te zijn aan ‘fysiek contact’ rond de eindejaarsfeesten. “De meeste bedrijven willen fysiek contact en willen iets persoonlijk afgeven. De receptie of bedrijfsuitje wordt opnieuw populair al vragen sommige bedrijven in sommige omstandigheden toch een levering op een privéadres,” stelt Notteboom. Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) merkt dat veel bedrijven nog graag een ‘echt’ (dat wil zeggen fysiek) cadeau willen geven aan het personeel. Toch ziet hij dat ondernemingen ook opteren voor online bestelmogelijkheden. Men speelt daar op in met een webapplicatie waar de medewerkers of de klanten zelf een cadeau kunnen kiezen, dat dan naar hen verstuurd wordt.
Duurzaam
Een aspect dat voor veel bedrijven meetelt als ze cadeaus geven, is duurzaamheid. Van Bavel Enjoy Giving houdt daar rekening mee met het uitwerken van voorstellen. Die duurzaamheid slaat op het materiaal van de cadeaus (RPET, gerecycleerde grondstoffen) en ook op het land van herkomst van de producten. Bij Maximum Image merkt men ook een vraag naar geschenken of kledij uit natuurlijke materialen of RPET of materialen die recycleerbaar zijn. Patrick Notteboom stipt daarbij aan dat daarbij de prijs toch ook een rol speelt, zeker bij grote hoeveelheden. Duurzame producten zijn doorgaans immers duurder.
In principe zouden de meeste cadeaus nu al besteld moeten worden. Hoe eerder, hoe beter is daarbij de stelregel. De vraag is ook tot wanneer bedrijven nog kunnen aankloppen bij distributeurs als ze eind december de geschenken voor klanten en personeel in huis willen hebben. Zowel Maximum Image als Van Bavel Enjoy Giving geeft aan dat begin december nog kan, maar dan is het voor de distributeurs de uitdaging om de juiste producten te vinden die nog op voorraad zijn. Want speciale producties zijn dan al lang niet meer mogelijk.
Januari?
Een alternatief is om het ‘geefmoment’ over het eindejaar heen te trekken, met andere woorden om ‘pas’ in januari een geschenk te geven. “Sommigen bedrijven willen ‘klanten bezoeken’ en iets persoonlijk afgeven. Dan is de periode tussen midden december en eind januari aanvaardbaar,” aldus Patrick Notteboom. Van Bavel Enjoy Giving merkt dat “…het geefmoment steeds minder rond het Kerstfeest draait, maar eerder rond het einde van het jaar of zelfs de start van het nieuwe jaar. Sommige klanten houden een personeelsfeest in januari om het jaar op een leuke manier in te zetten. En je onthoudt vaak het eerste geschenk én het laatste dat je krijgt. Dus dat biedt zeker mogelijkheden.”