Eindejaarsgeschenken: de fiscale regels - PromZ.be
Eindejaarsgeschenken de fiscale regels

Eindejaarsgeschenken: de fiscale regels

Met het eindejaar voor de boeg, komen ook de vragen weer: wat mag een cadeau kosten en zijn de uitgaven daarvoor fiscaal in te brengen? PromZ-be zocht de antwoorden op. Cadeaus met een promotioneel karakter zijn fiscaal gezien interessant.

Wat mag een geschenk kosten om het fiscaal in te kunnen brengen?

Cadeaus voor eigen personeel: een geschenk mag inclusief BTW maximaal 40 euro kosten. Dat bedrag is volledig aftrekbaar. Er is bij een geschenk ter waarde van 40 euro ook vrijstelling van RSZ-bijdragen. Voor de ontvanger is zo’n cadeau niet belastbaar op voorwaarde dat ieder personeelslid van dezelfde voordelen geniet.

Cadeaus voor zakenrelaties: geschenken voor zakenrelaties zijn voor 50% aftrekbaar als beroepskost als de waarde ervan niet meer dan 125 euro inclusief BTW bedraagt. Ze zijn ook niet belastbaar voor de ontvanger. Dat worden ze wel als de waarde ervan dat bedrag overschrijdt.

Is de BTW recupereerbaar?

Zowel voor cadeaus voor eigen personeel als voor geschenken voor zakenrelaties geldt dat de BTW enkel gerecupereerd kan worden als ze niet meer dan 49,99 euro exclusief BTW kosten. Daarbij moet ook aangestipt worden dat voor zakenrelaties die BTW-aftrek slechts voor één geschenk per jaar gedaan kan worden. 
Is bij zakelijk schenken de waarde van het cadeau meer dan 50 euro dan is de BTW niet recupereerbaar. De BTW is eveneens niet recupereerbaar als er sterke dranken of rookwaren gegeven worden.

Wanneer is een cadeau voor relaties wel voor 100% in te brengen?

De uitzondering op de geschenkregels zijn reclame-artikelen (promotionele producten). De kosten ervan kunnen voor 100% ingebracht worden als beroepskost. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: de naam of het logo van het merk of bedrijf moet op het geschenk onuitwisbaar en duidelijk aangebracht zijn, de verspreiding ervan moet groot zijn en de waarde ervan moet gering zijn. Verspreiding en waarde zijn moeilijk objectief vast te stellen. Die staan immers in verhouding tot de grootte van de markt en tot de kostprijs van het product waarvoor er reclame gemaakt wordt. (Om een extreem voorbeeld te geven: een kleine auto, als promotioneel geschenk aangeboden bij een luxe jacht, is vergeleken met die boot van geringe waarde.)