Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO, of ook Corporate Social Responsobility) wordt in het bedrijfsleven steeds belangrijker, zeker nu ondernemingen met meer dan 500 werknemers sinds dit jaar ook verplicht zijn over duurzaamheid te rapporteren in de jaarverslagen. Dat is een gevolg van een nieuwe regeling die het Europees Parlement al in 2013 aannam.
Ook de sector van product media heeft daar – zij het meestal onrechtstreeks – mee te maken. Ze behoren niet altijd tot bedrijven met meer dan 500 werknemers, maar ze leveren er wel aan, zo zei Michael Freter, ceo van PSI, de internationale vakbeurs voor product media in Düsseldorf, onlangs tijdens de Networking Day van de Belgian Association of Promotional Products. “De aankopers en de marketingmensen van de grote bedrijven moeten vragen hoe de producten gemaakt worden, waar ze gemaakt worden, of er kinderarbeid mee gepaard gaat… Dat heeft een impact op de sales van de sector van promotionele items,” aldus Freter. Duurzame producten zijn doorgaans wat duurder. Bij de aankoop van promotionele producten wordt door de eindklanten echter veel naar de prijs gekeken. “Maar voor kwaliteitsproducten betaal je meer. We moeten daarom ook uitleg geven over MVO,” zei Freter. Al meer dan de helft van distributeurs en leveranciers heeft overigens al duurzame producten in het aanbod opgenomen. PSI ondersteunt het MVO-denken ook met de PSI Sustainability Award.
De BAPP wijst de leden in de nieuwe BAPP-gedragscode (zie verder) eveneens op hun verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaam ondernemen. Aan leverancierskant trekken nu ook twee grote spelers de MVO-kaart. PF Concept heeft onlangs een duurzaamheidsrapport gepubliceerd om distributeurs en adverteerders een inzicht te geven in de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-politiek van het bedrijf. De titel van het rapport is ‘Duurzaamheid uit overtuiging’. En Mid Ocean Brands heeft de testrapporten, certificaten en conformiteitsverklaringen (DoC’s) van zijn producten online beschikbaar gemaakt. Op die manier wil het bedrijf transparantie bieden en eindklanten overtuigen van de toegevoegde waarde van een strikte naleving van de regels voor de promotionele sector.