Wat is de meerwaarde van een ‘duur’ cadeau, zeker in een eindejaarsperiode? Is er een markt voor duurdere luxe producten en merken in het premium segment? Het Amerikaanse PPAI (Promotional Products Assocation International) ziet in het kader van corporate gifting daarvoor zeker kansen en haalt in dat verband onder meer de experience economy aan.
Consumenten verwachten vandaag de dag ‘experiences’ en als merken hen een experience bieden dan vallen de consumenten daarvoor. Ze associëren die merken met positieve emoties en herinneringen. Een premium cadeau biedt de consument de mogelijkheid iets te krijgen wat bij graag zelf gekocht zou hebben. Volgens de Incentive Research Foundation behoren ‘transformational experiences’ tot de tien grote trends in de markt. “Als uit onderzoek blijkt dat incentive programma’s worden versterkt door die positieve ervaring, waarom dan het risico nemen om iets anders dan een bekend merk te geven,” aldus de PPAI. “Anders geef je immers gewoon maar een merk.”
Bedrijven die luxe producten en premium merken als geschenk geven, kunnen zich met de (merk)waarde van dergelijke cadeaus associëren. Zo’n geschenk toont ook dat het gevend bedrijf om de ontvanger geeft en aandacht voor hem of haar heeft. Er is overigens ook een grotere vraag naar premium incentive-producten en zelfs naar duurdere promotionele producten, zo blijkt uit de ‘Industry Outlook Study 2019’ van de Incentive Research Foundation’s.
Wat zijn premium producten?
Nielsen heeft in de Nielsen Global Premiumization Survey gepeild naar de perceptie bij de consumenten van premium producten.
Premium producten:
– zijn gemaakt van kwaliteitsmaterialen en -ingrediënten 54%
– hebben een uitstekende functionaliteit en werken goed 46%
– hebben superieure stijl en design 38%
– komen van een bekend en betrouwbaar merk 38%
– bieden een superieure klantervaring 37%
In het novembernummer van PromZ-be zal er extra aandacht besteed worden aan luxe- en merkproducten als geschenk. Nog geen abonnement? Schrijf u hier in als abonnee.