Uit cijfers van Eurostat blijkt dat in het Verenigd Koninkrijk 32% van internetgebruikers in 2018 online supermarktartikelen heeft aangekocht. In Duitsland kocht 23% digitaal kruidenierswaren. Een en ander betekent dat merken én retailers hun politiek van acties met promotionele producten zullen moeten wijzigen.
De verwachting is dat het percentage online bestellen én thuis laten leveren de komende jaren sterk zal stijgen. In Nederland, het VK, Duitsland en Frankrijk liet in 2018 een derde van de online-supermarktshoppers hun boodschappen thuis leveren. In 2021 zal de helft of meer dan de helft dat laten doen.
Acties met promotionele producten zullen als gevolg daarvan veranderingen ondergaan. Nu worden dergelijke acties nog op de folder aangekondigd en zijn ze beschikbaar op het punt van aankoop. Daar kan de aankoopbeslissing van de consument met een promotioneel artikel nog beïnvloed worden. Voor de ‘fysiek’ winkelende consumenten zal dat blijven bestaan. Maar digitale kopers zullen bij hun online aankopen wellicht producten die ze gewend zijn altijd te kopen én alternatieven voorgesteld krijgen mét een promotioneel aanbod als zij in een bepaalde groep van producten ‘rondkijken’.