Marges van fabrikanten komen zwaar onder druk bij volumepromoties. Dat blijkt uit een analyse van HighCo waarover Retail-Detail onlangs berichtte. Het advies van HighCo is om promotiemethoden in te zetten die minder kosten.
Wie de folders van retailers doorneemt, ziet altijd een groot aantal volume-acties: een of twee producten kopen en een gratis product erbij. HighCo Data, de firma die wekelijks alle folders doorneemt en ook de clearing van kortingsbonnen doet, heeft berekend dat dergelijke 2+1- of 1+1-acties wel voor veel extra verkopen zorgen maar ook dat ze de fabrikanten veel geld kosten. De marges van de fabrikanten halveren gedurende die volume-acties. Voor de retailers zijn die acties wel interessant en er is van die kant dan ook vraag naar: er is bij hen geen druk op de marges en er komen méér consumenten over de vloer. HighCo adviseert fabrikanten dan ook om alternatieven te zoeken (zoals coupons en wedstrijden) die eveneens extra volume opleveren, maar die de marges niet zo zwaar onder druk zetten.