Uit de Jaarlijkse Marketing Enquête editie 2016/2017 (een initiatief van The House of Marketing) blijkt dat 60% van de marketeers in ons land gelooft dat hun marketinginspanningen rechtstreeks bijdragen aan het behalen van de verkoopdoelen van het bedrijf.
Om hun effect of effectiviteit te meten gaat 57,4% af op de ‘return of investment van de marketingacties’. 40% kijkt naar het aantal verkochte producten per klant. 28,5% meet het aantal door marketing gekwalificeerde leads en 26,4% gaat na hoeveel leads er geaccepteerd zijn door sales.
The House of Marketing keek in de Jaarlijkse Marketing Enquête (uitgevoerd bij 437 respondenten) ook naar de mate van sofisticatie van de marketingafdelingen. In dat kader onderscheidt men vier stadia van merkontwikkeling:
– product brand (een product of service op een traditionele wijze naar de markt brengen – vooral product georiënteerd)
– customer brand (er is sprake van klantgerichtheid, er is een unieke verkooppropositie gebaseerd op wat de consument wil)
– experience brand (met het merk focust de marketeer op de klantervaring in de verschillende kanalen: de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment)
– brand commerce (met transactie via elk kanaal – integratie van marketing en sales)
Brand commerce is de hoogste vorm van marketingsofisticatie maar slechts 3% van de ondervraagde marketeers meent dat stadium al bereikt te hebben. 48% zit in het stadium product brand, 35% in customer brand en 14% in experience brand. Oorzaken van die situatie zijn volgens The House of Marketing zwak leiderschap, te veel korte termijndenken, gebrek aan budget en silo-denken.