Vorige maand haalde Albert Heijn in ons land de media met een opvallende kortingsacties: 1-plus-5 gratis.
2+1, 2+2 en zelfs 1+2 zijn bekende kortingspromoties die prominent op de wekelijkse folders van retailers komen. Maar 1+5? Nee, dat kenden we nog. Als je wat beter naar de AH-promotie ging kijken, dan was die actie toch niet te vergelijken met de ‘klassieke’ 2+1 acties. Van het product dat je kocht, kreeg je er helemaal niet nog eens 5 gratis bij. Albert Heijn deed er bij het gekochte product vijf stuks van een ànder product bij.
Dat kon ook bijna niet anders, omdat men daarmee heel sterk de verdenking van verkoop met verlies op zich laadt. En verkopen met verlies is in ons land nog altijd bij wet verboden. De AH-actie was een zogenaamde ‘combi-promo’. Bijvoorbeeld 5 bananen gratis bij één pot chocopasta. Of 5 flessen Becel-frituurolie bij aankoop van een frituurpan. Of 5 verpakkingen Royco Minute Soup bij een waterkoker. Leuk meegenomen als je chocopasta, een frituurpan of een waterkoker nodig hebt, maar niet als je alléén frituurolie, bananen of instantsoep wil kopen…
Zo’n actie zou overigens in ons land vòòr 2009 nooit gekund hebben. In dat jaar werd immers de wet op de handelspraktijken aangepast. Tot dan toe was er een verbod op een gezamenlijk aanbod. Een 2-plus-1-actie was alleen mogelijk als er van hetzelfde product een gratis werd bijgegeven. Bovendien was ook koppelverkoop verboden. Nu kan dat allemaal wel, maar het merendeel van de acties is nog altijd te catalogiseren onder de noemer ‘méér van hetzelfde’. Tegenwoordig zie je echter ook dat multimerkbedrijven als Unilever en Procter & Gamble bij het ene product een ander, verschillend product uit het eigen gamma cadeau doen.
De vraag die je bij gratis producten kunt stellen, is wat het effect op langere termijn is. Wie een ander product uit zijn gamma als cadeau geeft, ziet wellicht een stijging van de verkoop in de actieweek en hopelijk eveneens een herhalingsaankoop van zowel het ‘basisproduct’ als het ‘cadeauproduct’. Op zich is dat ook een manier om trial te genereren. Maar om een boutade te gebruiken: op is op.
Een promotioneel geschenk als het van goede kwaliteit is, daarentegen gaat langer mee en herinnert degene die het gekregen heeft, al die tijd aan het schenkende merk. Het logo staat er immers op. Een T-shirt, een zonnebril, een paraplu, een balpen (zeker in coronatijden handig om te geven want meer dan ooit heb je nu een individueel schrijfinstrument nodig) worden niet voor niets product media genoemd.
Overigens: in dezelfde week dat Albert Heijn die combi-promo’s opvoerde in de folder, deed Intermarché het nét even beter: 6 flessen Passata di Pomodore Alberto bij aankoop van 2 kilo varkens-rundgehakt. Maar dat was wel de énige combipromo in de hele folder….
Ad van Poppel