‘Webrooming’ is een groeiend fenomeen, zo blijkt uit een recente van studie van Deloitte in de VS. Webrooming houdt in dat consumenten online een product opzoeken en bekijken om het vervolgens in de ‘klassieke’ winkel aan te kopen.
Een vijftal jaar geleden was ‘showrooming’ nog de grote rage in de VS: in de winkel kijken en online zoeken naar de laagste prijs en daar de aankoop doen. Winkeliers waren bevreesd voor dergelijke klanten. Commentaar van Deloitte: “Consumenten zoeken tegenwoordig het juiste product en de juiste ervaring. Ze willen dat retailers hen ontmoeten waar ze ook zijn. Ze kopen niet op basis van een kanaal.”
In ons land heeft een van origine pure online-speler als Coolblue inmiddels drie fysieke winkels (Antwerpen, Lochristie en Zaventem/Brussel). Ook Amazon breidt het aantal fysieke winkels uit. Een en ander betekent ook dat er op die punten van verkoop met een promotionele politiek (al dan niet met de inzet van promotionele producten) gewerkt kan worden.