‘Klassiekers’ als pennen, sleutelhangers, drinkbekers en totebags behoorden in 2023 tot de meest gezochte items in de Verenigde Staten. Daarnaast worden consumententrends snel opgepikt in de wereld van promotionele producten. Dat blijkt uit het overzicht van het Amerikaanse Advertising Specialty Institute op basis van zoekopdrachten.
Balpennen zijn al jaren een klassieker als het om product media gaat. Ook in 2023 was dat in de VS het geval. Ondanks de digitale revolutie (notities maken op je smartphone…), blijken pen en papier voor bedrijven belangrijke items om te geven. Pennen stonden nummer één in de ranglijst van meest ingegeven zoekopdrachten in de productdatabase van ASI. Producten voor warme en/of koude dranken doen het ook goed. In de top tien staan waterflessen (nr 2), tumblers (nr 4), mokken (nr 6), koozies (om blikjes koel te houden – nr 7) en Stanley-drinkbekers (nr 9). Andere populaire producten waren tote bags (nr 3), lanyards (nr 5), sleutelhangers (nr 8) en rugzakken (nr 10).
Opvallend is dat Stanley-drinkbekers een aparte positie innemen. Dat heeft veel te maken met de consumententrends die ook in product media snel opgepikt worden. Nate Kucsma, senior executive director of research bij ASI, stelde dat de snelheid waar consumententrends in de promotionele wereld gevolgd worden in de afgelopen tien jaar sterk toegenomen is. Naast de Stanley-artikelen zijn in de VS andere trendy-producten zoals pickleball (een variant op tennis) en crossbody-tasjes veel gevraagd. En ‘groen’ is ook een veel gebruikte zoekopdracht.