USA: promosector groeit minder snel dan economie - PromZ.be

USA: promosector groeit minder snel dan economie

De omzetontwikkeling van de Amerikaanse bedrijven in de sector van promotionele producten blijft achter bij die van de totale economie. Dat blijkt uit een analyse van het Amerikaans ASI (Advertising Specialty Institute).

Terwijl het Amerikaanse bruto nationaal product op jaarbasis met 5,2% gestegen is (dat is méér dan de voorspelde 4,9% groei) is de omzet van de sector van de promotionele producten en business met slechts 2,4% gestegen. Volgens het ASI was dat de traagste groei sinds het einde van de coronacrisis in 2021. Vreemd, stelt het ASI, omdat in de voorgaande 10 kwartalen de sector het juist beter deed dan de totale economie.

Een verklaring zoekt men juist in die sterke kwartalen – vooral in 2022 – toen bedrijven meer dan anders gingen investeren in product media. Momenteel gaan de verkopen weer naar een normaal niveau. Een andere verklaring ziet men in de minder positieve vooruitzichten wat de economie betreft. Dat maakt dat het management in bedrijven verplicht wordt de uitgaven/kosten voor promotionele producten te beperken. Bedrijven kopen wel producten in, maar de aantallen ervan zijn verminderd en de prijs die men ervoor wil betalen is lager geworden. De promo-sector kon in de covid-periode en de tijd direct erna profiteren van een verschuiving van budgetten. Zakenreizen en bedrijfsevenementen werden ‘on hold’ gezet. Promo-producten werden toen een alternatief.

Eigen land
In eigen land constateerde Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) een verminderde vraag naar promotionele producten in de consumentenmarkten. “Na corona hebben we veel minder acties naar de eindverbruiker. De prijs van het artikel is belangrijker omdat de marges slinken. Vaak is het ook 2-plus-1-gratis. Premiums kennen een golfbeweging. Enkele jaren zijn er veel kortingen of 2-plus-1-gratis-acties en vervolgens zijn er enkele jaren waarin de premiums weer ‘hot’ zijn.” Die verminderde bestedingen worden bevestigd door de PromoWatch van PromZ-be.

Overigens ziet Michel Van Bavel wel een positieve trend. “We merken dat een groot voetbaltoernooi steeds gepaard gaan met supporters-items,” zegt hij. In juni en juli van 2023 wordt in Duitsland het Europees Kampioenschap voetbal gespeeld waarvoor België zich gekwalificeerd heeft.