Wat werkt het beste? Een geschenk of een korting? Recent onderzoek van First Insight in de VS geeft aan dat de meerderheid van Amerikaanse consumenten niet meer de volle prijs voor producten willen betalen. De vele kortingen die de Amerikaanse retailers al jaren geven, maken dat consumenten ook in andere sectoren kortingen verwachten. Commentatoren stellen dat merken en retailers uit die kortingsspiraal moeten zien te komen. “Retailers moeten andere manieren vinden om de mensen te laten kopen,” aldus een Amerikaanse commentator.
Onder ‘andere manieren’ vallen ook geschenken, zeker als dat gepaard gaat met een volume-acte (een geschenk bij twee verpakkingen). Onlangs zei Thibaut Fontaine, ceo van MCS Kick & Rush tegen Promo-Biss, dat kortingen de grote concurrent zijn van promotionele artikelen. “Maar brand managers weten dat een korting alleen maar een prijs is. Een geschenk werkt voor het imago van een merk en is emotioneler dan een korting. Dat is zeker het geval als er geen grote verschillen tussen de producten zijn. Een premium blijft tot zes maanden gezien worden door de consument,” aldus Fontaine. Maar hij stelde ook dat een geschenk complementair kan zijn aan een korting. “Eigenlijk heb je beide nodig,” nuanceerde hij zijn opmerking.