Promotionele producten en de Amerikaanse verkiezingen: petten - PromZ.be

Promotionele producten en de Amerikaanse verkiezingen: petten

Kunnen baseball-caps een verkiezing winnen? Die vraag stelde het Amerikaanse Promotional Products Association International (PPAI) de laatste dagen voor de Amerikaanse verkiezingen. “De presidentskandidaten in 2024 denken dat dat petten zeker een rol spelen en dat dat denken het promotioneel product centraal stelt in de Amerikaanse tijdsgeest,” aldus de PPAI. 

In de Amerikaanse politiek wordt door de partijen tussen 11 en 20% van het campagnebudget besteed aan promotionele producten en een meerderheid van de kiezers (53,3%) heeft in onderzoek laten weten dat dergelijke producten een ‘positieve tot zeer positieve’ invloed heeft op hun visie op een kandidaat. Als het dan gaat om wélke producten, dan blijken petten (baseball caps) van groot belang. 69% van de campagneteams zette dat ‘medium’ in. T-shirts waren het tweede meest geprefereerde product (67,7%). 

PPAI schreef over ontwikkelingen rond baseball-caps dat tien jaar geleden ‘men’ dacht dat in 2024 een succesvolle campagne vooral digitaal gevoerd zou worden. Maar de eenvoud van een pet maakt er tegenwoordig toch een sterk product van. Petten worden in de VS (en niet alleen daar) zowel binnen- als buitenhuis gedragen. Influencers komen bijvoorbeeld ook met een pet (‘een billboard op het hoofd’) op in beeld. De Trump-campagne zette voor de aanhangers in op MAGA-petten (Make America Great Again). Veel van de petten zijn overigens als merchandising verkocht aan hen – en niet alleen via de partij-kanalen. Dit jaar heeft de Trump-campagne minder uitgegeven aan petten, maar het Advertising Specialty Institute stipte aan dat veel van de aanhangers al in het bezit waren van die petten na eerdere campagnes (2016 en 2020).