Uit onderzoek onder marketeers blijkt dat 78% van hen meent dat tijdens de zomerfestivals gadgets, festivaldiensten (zoals batterijladers) en sampling het meeste impact hebben. Het onderzoek was een initiatief van The House of Marketing dat daarmee peilde naar het belang van festivalsponsoring voor marketeers, naar het typische profiel van een festivalganger en naar de meest impactvolle activaties om in contact te treden met deze festivalganger.
De resultaten tonen verder aan dat 73% van de marketeers festivalsponsoring een krachtig communicatiemiddel vindt. Desondanks investeert één op twee marketeers totaal niet in festivalsponsoring. “Marketeers wagen zich moeilijk aan festivalsponsoring, omdat de hoge kosten meespelen in het beslissingsproces en de Return On Investment moeilijk aantoonbaar is,” aldus Karolien Vanhelden, Marketing Manager van The House of Marketing, in een persbericht. 80% laat immers weten moeilijk de impact van festivalsponsoring te kunnen meten. Als marketeers een festival sponsoren, gaat het vooral om festivalgangers te stimuleren producten en diensten uit te proberen. Daarnaast gaat hem aanbieden van festivaldiensten (batterijladers, paraplu’s,…) en gadgets. Het aanbrengen van een logo op het podium (‘branding’) en de organisatie van wedstrijden met prijzen zijn volgens de respondenten succesvol in tegenstelling tot het plaatsen van gepersonaliseerde vlaggen en banners.
Vanhelden stipt ook aan dat marketeers ervan overtuigd zijn dat festivalgangers constant geconnecteerd zijn, waardoor bezoekers activeren via social media tijdens festivals aan belang toeneemt.