Mascottes (‘brand characters’) blijven aantrekkelijk om een merk in de markt te zetten. Dat zegt de Amerikaanse distributeur Crestline op basis van een onderzoek bij 1600 personen. Uit die studie bleek dat 95% van de respondenten de meermin van Starbucks aan dat merk koppelde. Andere sterke characters waren Colonel Sanders van Kentucky Fried Chicken, de M&M’s sprekende snoepjes en Ronald McDonald.
Mascottes zijn dankbare onderwerpen in marketing, zeker ook als het gaat om product media (producten met hun beeltenis, poppetjes in de vorm van de mascotte…). Een voordeel van dergelijke brand characters is volgens Crestline dat ze niet verouderen en dus voor een langere tijd een merk kunnen versterken. Een ander voordeel is dat ze niet bij schandalen betrokken kunnen raken, zoals natuurlijke personen dat wel kunnen. Crestline zegt dat als een bedrijf voor een mascotte kiest dat die aardig, overtuigend, betrouwbaar, uniek en interessant moet zijn.
Crestline wijst erop dat mascottes vooral in de jaren ‘50 en ’60 opkwamen, een periode waarin het medialandschap eenvoudiger was. Men stipt echter aan de belangstelling voor mascottes een opleving kent via sociale media. Moderne mascottes hebben veel volgers op Twitter en Instagram.