Voor de campagne ‘Zeg maar goeiendag/dites moi bonjour’ hebben de initiatiefnemers al meer dan 70.000 buttons met die boodschap erop verspreid. De kosten daarvoor werden gedragen door partners waaronder Solidaris Mutualité/Socialistische Mutualiteiten, die de hoofdbrok voor hun rekening namen.
Het idee achter de campagne is het gespannen klimaat in ons land te verzachten na de aanslagen in Parijs en Brussel en de lock down in Brussel. Kévin Mauconduit, project coördinator, zegt: “De wereld verandert en ontsnapt ons. Maar we zien ook de menselijke nood om samen te komen, samen te praten. We gaan met deze actie terug naar de kern: het meest simpele is elkaar goeiendag zeggen. Op straat tegen de buurman, in de lift, in de metro. We zijn dat wat vergeten. De ander is immers geen bedreiging, maar ook een mens voor wie je geen angst hoeft te hebben. De basis is heel simpel, maar het is niet altijd evident om goeiendag te zeggen.”
Vandaar ook het inzetten van een ‘eenvoudig’ product medium als een button. Juist dat maakt de boodschap concreet. Mauconduit: “Zo’n badge is leuk en is een discreet teken. De mensen die het dragen, laten zien dat ze er klaar voor zijn om goeiendag te ontvangen én te geven, om elkaar te groeten. De badge dragen is een eerste stap naar openheid.
‘De badge laat ook toe om de actie makkelijk te ontwikkelen. Als je een badge geeft, is dat ook een cadeau’
Als je die geeft, kun je erover communiceren. Die badge is ook iets concreets, die blijft op je jas. Dat is een belangrijk element. Op sociale media blijft het iets op het scherm. Hier maakt een badge het contact tussen twee personen concreet.”
Men wil de campagne deze zomer onder de aandacht brengen bij de zomerfestivals en in september zal men ook de scholen en universiteiten benaderen.