Onderzoek van de Duitse sectorvereniging GWW (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft) heeft de emotionele werking van promotionele producten aangetoond. GWW gebruikt de resultaten ook voor een campagne om bij adverteerders een grotere awareness te creëren voor product media.
Het marktonderzoeksbureau ‘september Strategie & Forschung’ voerde in opdracht van het GWW een studie uit naar de emotionele effecten van product media. Al eerder bewezen studies het effect van promotionele artikelen op het niveau van bereik en recall. Nu heeft men ook cijfers over het emotionele aspect van premiums. In het onderzoek gebruikte men een emotiemeting. Men keek naar lichaamssignalen die ontegensprekelijke gegevens leveren over de emoties die de proefpersonen ervaren bij een promotioneel artikel.
Daarnaast nam men diepte-interviews van zo’n 90 minuten af. De proefpersonen kregen artikelen die varieerden van kleine cadeautjes met discreet een merknaam tot grote geschenken met een duidelijk ‘branding’ van het schenkend merk. Uit de studie kwam naar voren dat zelfs een slecht gekozen premium nog altijd positieve emotionele effecten genereert. Het GWW voegde daar wel aan toe, dat er bij zo’n premium nog veel ruimte voor verbetering was door een beter item te kiezen.
In het onderzoek ging men na hoe consumenten emotioneel reageerden op onder meer een mok, een rugzak, een cap, een aansteker, een pen, snoepgoed, een drinkfles, een notitieboek en een powerbank. Men kon op basis van het onderzoek de relatie tussen de persoon en het gevend merk aangeven. Het gaat dan om relaties als flirt (voor wat minder bekende merken), romantiek en vaste relatie (voor merken waar de consument trouw aan is).
Het GWW voert nu naar adverteerders een campagne over de kracht van promotionele producten onder de benaming #1001Emotion. Er is ook een speciale website voor opgezet: www.1001emotion.de.