Begin mei heeft de Vlaamse Regering in het kader van het Lokaal Materialenplan bepaald dat ongeadresseerd reclamedrukwerk nog enkel in de bus gestoken mag worden als er een ‘ja’-sticker op kleeft. Momenteel is er een ‘neen’-sticker die aangeeft dat de bewoners geen folders in hun bus wensen. Met het Lokaal Materialenplan wil de Vlaamse Regering de hoeveelheid restafval met 30% verminderen.
In een toelichting op het plan zegt de Vlaamse Regering dat het positief is dat er neen‐neen stickers (geen reclamedrukwerk en geen ongeadresseerde pers) en de neen‐ja stickers (geen reclamedrukwerk, wel ongeadresseerde pers) zijn. “Het systeem van stickers zorgt ervoor dat mensen een duidelijke keuze hebben. Heel wat burgers maken evenwel geen echte keuze, maar gaan voor de standaard‐optie en kleven dus geen sticker. Vandaag betekent dat dat die burgers (veel) reclamedrukwerk in hun brievenbus krijgen, ook al zijn ze daar misschien niet in geïnteresseerd. Dat creëert onnodig veel papierafval,” aldus de Vlaamse beleidmakers. “Daarom wordt komende planperiode het principe omgekeerd. Het VLAREMA (Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van Materiaalkringlopen en Afvalstoffen) wordt aangepast, zodat er enkel nog reclamedrukwerk kan gebust worden bij mensen die expliciet met een sticker aangeven dat ze dat wensen. Ongeadresseerde pers kan wel nog, tenzij burgers ook ongeadresseerde pers expliciet weigeren met een sticker.”
Wanneer?
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe maatregel in gaat. Het ministerie van de bevoegde minister Zuhal Demir liet weten dat “….het beleidsplan nu wordt voorgelegd aan de Europese Commissie. De uiteindelijke regelgeving die eruit zal voortvloeien, volgt pas de komende maanden/jaren. De concrete omzetting van de voorgenomen acties in regelgeving is dus nog niet voor dadelijk.” En: “De huidige stickers worden door de afvalintercommunales en gemeenten en steden verdeeld. Het zou dus een optie kunnen zijn dat die instanties ook de toekomstige stickers zouden verdelen, maar ook dat maakt deel uit van het nog te beslissen beleid.”
Afname
Overigens neemt het aantal folders in de brievenbus al af. Vooral de supermarkten snijden kennelijk in de uitgaven voor folders. Zo stuurt Carrefour geen folder meer mee in de tweewekelijkse direct mailing naar de klanten met een getrouwheidskaart. Er is ook een trend naar kleinere folders. Die kosten minder aan (duur) papier en drukwerk. Meer en meer komen er ook ‘folders’ via email naar klanten.
Toch zijn consumenten blij met reclamedrukwerk. Eerder dit jaar liet managing director Leen Dehantschutter van BD Media (de belangrijkste verdeler van folders van retailers) in het magazine Gondola weten dat papier belangrijk blijft. “Slechts 4% van de consumenten leest enkel de digitale folder. 61% raadpleegt folders zowel digitaal als op papier. 90% verkiest de papieren folder. Het geeft aan hoe populair de papieren variant nog altijd is. Consumenten vinden het fijn om aanbiedingen en promoties uit te pluizen wanneer zij dat willen, niet wanneer het gepusht wordt,” aldus Dehantschutter.