Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute ASI lijstte op basis van de beurzen van promotionele producten de trends in de sector op. Vooral op het vlak van drinkwaar zijn er veel ontwikkelingen.
In de sector van drinkwaar (tumblers vooral, flessen en bekers) zijn veel nieuwigheden te noteren. Een van de ontwikkelingen is een fles met ceramisch binnenwerk in plaats van een binnenwerk van metaal, zodat ze geen metaalsmaak geven. Andere voordelen van zo’n ceramische afwerking zijn dat het geurloos is en de fles in de vaatwasmachine mag. Een maker van siliconen drinkgerief claimt ook dat zijn product in de vaatwasser mag en dat die eveneens in de microgolfoven, de gewone oven en de diepvriezer gebruikt mag worden. Verder zijn er flessen met een afneembare koeler.
In onze contreien wordt ‘dichtbij gemaakt’ (dat wil zeggen in Europa) een verkoopargument. In de USA gaat het meer en meer om USA-Made. En als het dichtbij huis gemaakt wordt, is het vaak ook retro: sokken, sweaters, sjaals met een ‘old-school feel’. Kwaliteit en luxe zijn andere trends.