Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute heeft recent tien vooruitzichten voor product media in 2024 opgelijst. Het ging daarvoor te rade bij een aantal CEO’s in de sector. PromZ-be pikt er een aantal uit
– Groei van de omzet van de sector
Alhoewel de omzet van de sector in 2023 daalde, zien de insiders 2024 positief tegemoet. De economische vooruitzichten zijn goed, vandaar dat zij verwachten dat bedrijven meer zullen besteden.
– Verkiezingen als ‘booster’
Bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen zetten de kandidaten promotionele artikelen in voor hun supporters. Er is ook sprake van wat men noemt ‘moment merch’, merchandise dat inspeelt op de actualiteit. Ook in ons land zijn er in 2024 verkiezingen en ook dan zullen kandidaten en partijen gebruik maken van premiums.
– Personalisering maakt het verschil
Consumenten verwachten dat producten en diensten ‘op maat’ gemaakt worden. De vele data die bedrijven van hun klanten hebben, zullen die ondernemingen in staat stellen om ook promotionele artikelen te personaliseren.
– 100% duurzaam wordt normaal
Duurzaamheid en CSR (corporate social responsability) zijn geen een trends van voorbijgaande aard. Sterker: adverteerders verwachten van de sector van product media méér duurzaamheid, zelfs 100% duurzaamheid. Ze willen ook geen PFAS en PVC meer in hun product media. Dat is een uitdaging voor de fabrikanten en leveranciers.
– Sport
Niet in de top tien van ASI maar wel belangrijk voor onze contreien: de grote sportevenementen waar bedrijven met product media op in kunnen haken. Het gaat dan vooral om het Europees Kampioenschap voetbal (van 14 juni tot en met 14 juli), de Ronde van Frankrijk (van 29 juni tot en met 21 juli) en de Olympische Zomerspelen en Paralympics in Parijs (van 26 juli tot en met 11 augustus, respectievelijk van 28 augustus tot en met 8 september).